DigiD-activeringscode ophalen bij een balie in Nederland
Woont u in het buitenland? En heeft u DigiD aangevraagd en een baliecode ontvangen? Dan heeft u een activeringscode nodig om uw DigiD te activeren. U kunt uw activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland. Bij de meeste balies moet u een hiervoor een afspraak maken.
DigiD-balies in Nederland
- Bergeijk
- Bergen op Zoom
- Breda
- Den Haag
- Doetinchem
- Echt-Susteren
- Enschede
- Haarlemmermeer (gemeentebalie Schiphol)
- Heerlen
- Maastricht
- Montferland
- Rotterdam
- Sluis
- Venlo
Nodig voor de afspraak
- Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Deze baliecode heeft u na uw DigiD-aanvraag heeft u deze per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.
Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
Uw burgerservicenummer (BSN), als deze niet op uw paspoort of identiteitskaart staat.
De telefoon waarvan u het telefoonnummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Op dit nummer ontvangt u tijdens de afspraak een sms met uw activeringscode.
DigiD activeren
Tijdens de afspraak ontvangt u uw activeringscode per sms op de telefoon waarvan u het nummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Met de activeringscode kunt u uw DigiD activeren. Activeren kan via DigiD.nl. Tip: doe dat als u nog in de buurt bent van de balie. Mogelijk kunt u dan nog hulp vragen als het niet lukt.
De activeringscode is 21 dagen geldig. Zorg er daarom voor dat u binnen 21 dagen uw DigiD activeert. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Heeft u hulp nodig?
Kunt u niet naar één van de DigiD-balies in Nederland komen? Afhankelijk van uw situatie kunt u gebruik maken van één van de onderstaande alternatieven.
Activeringscode ontvangen via videobellen
Bent u in het buitenland? Dan kunt u uw DigiD-activeringscode ontvangen door te videobellen met NederlandWereldwijd.
Activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland
U kunt uw activeringscode ook in persoon ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland.
DigiD aanvragen via de SVB
Ontvangt u AOW of krijgt u dit binnenkort? Dan kunt u een DigiD aanvragen via de SVB. U ontvangt uw activeringscode dan per brief. Als u DigiD aanvraagt via de SVB hoeft u niet langs een balie of te videobellen met NederlandWereldwijd.
Een ander Europees erkend inlogmiddel gebruiken
Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel, ook wel bekend als eIDAS of eID? Hiermee kunt u ook online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals de Belastingdienst, DUO en de SVB. U heeft dan geen DigiD nodig.
Heeft u nog geen baliecode? Of is uw baliecode verlopen? Vraag dan een (nieuwe) DigiD aan. Na uw aanvraag ontvangt u een (nieuwe) baliecode per sms en e-mail.
DigiD aanvragen (en een baliecode ontvangen) vanuit het buitenland
Bent u uw DigiD gebruikersnaam vergeten? Vraag dan een nieuwe DigiD aan.
Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u een nieuw wachtwoord voor DigiD opvragen per e-mail of sms. U hoeft geen nieuwe videobelafspraak te maken.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons