NederlandWereldwijd

Crisis Contactformulier

U kunt uw gegevens aan ons doorgeven via het Crisis Contactformulier. Dat kan via de blauwe knop hieronder. Let op dat u aan de voorwaarden voldoet. Vragen en antwoorden vindt u onderaan deze pagina.

Voorwaarden voor hulp bij vertrek uit Libanon

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit of
  • U heeft een andere nationaliteit, maar bent partner of kind van een Nederlander. En u kunt dat met documenten aantonen. De volgende personen zijn partners of kinderen:
    • Partner: huwelijkspartner, geregistreerd partner of partner door een notariële akte (samenlevingscontract).
    • Kinderen: tot 18 jaar, ook adoptie- en stiefkinderen.
Let op: Let op: u komt alleen in aanmerking voor hulp bij vertrek uit Libanon als u met uw Nederlandse gezinslid meereist.
  • U heeft een geldige verblijfsvergunning voor Nederland, of voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, St. Eustatius of Saba.

Let op:

  • Het gaat om hulp bij vertrek uit Libanon, naar een veilige plek. Dit kan in Nederland zijn, maar mogelijk ook een veilige bestemming in de regio. U stemt ermee in dat u zelf verantwoordelijk bent voor het regelen van uw doorreis naar Nederland, of een andere bestemming. U kunt hiervoor geen beroep doen op de Nederlandse overheid.
  • U bent zelf verantwoordelijk voor uw reis naar het vliegveld van Beiroet of een andere vertreklocatie. Doe dit alleen als dit op een veilige manier kan.
  • Na het invullen van het Crisis Contactformulier ontvangt u van het ministerie van Buitenlandse Zaken bericht over het vervolg.

Veelgestelde vragen

U bent Nederlander:

  • Vul al de gegevens in die in het formulier gevraagd worden. De hoofdreiziger bent u zelf. 
  • Vul bij reisgenoten de gegevens in van uw meereizende partner en/of kinderen. Indien u kerngezinsleden GEEN Nederlands paspoort, verblijfsvergunning of visum hebben vult u XXX in onder documentnummer.
  • Uw BSN staat op uw paspoort. Bovenaan op pagina 1, op de achterkant van de houderpagina (de pagina met uw pasfoto). Lees meer over een BSN op een Nederlands paspoort.
  • Geef ook een contactpersoon op. Alle communicatie gaat via deze persoon. Dit kunt u zelf zijn, maar ook iemand anders. Bijvoorbeeld een familielid in Nederland waarmee u in contact staat. Houd er rekening mee dat de contactpersoon altijd bereikbaar is.

U heeft een geldige verblijfsvergunning voor Nederland of een geldige verblijfsvergunning voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, St. Eustatius of Saba:

  • Vul al de gegevens in die in het formulier gevraagd worden. De hoofdreiziger bent u zelf.
  • Geef ook een contactpersoon op. Alle communicatie gaat via deze persoon. Dit kunt u zelf zijn, maar ook iemand anders. Houd er rekening mee dat de contactpersoon altijd bereikbaar is.

U bent Nederlander:

  • Upload bij 'Documenten toevoegen' een kopie of foto van uw geldige Nederlandse paspoort.
  • Als uw partner en/of kinderen meereizen, upload ook een kopie van hun geldige paspoorten.
  • Hebben uw partner en/of kinderen niet de Nederlandse nationaliteit? Voeg dan een document toe waarmee u aantoont dat zij tot uw kerngezin horen.

Voor uw partner:

  • huwelijksakte, of
  • akte geregistreerd partnerschap, of
  • notariële samenlevingsovereenkomst met bewijsstukken gemeenschappelijk huishouden, of
  • eventuele echtscheidingsakte eerder huwelijk

Voor uw kind:

  • geboorteakte, of 
  • erkenningsakte, of
  • adoptieakte
Let op: Kinderen jonger dan 18 jaar hebben toestemming nodig om naar het buitenland te reizen als één van de ouders achterblijft. De achterblijvende ouder dient het formulier toestemming reizen met minderjarig kind naar het buitenland te ondertekenen. 

Alle documenten die niet zijn opgesteld in de Nederlandse taal moeten vertaald zijn in het Nederlands, Engels, Duits of Frans en gelegaliseerd.

U heeft een geldige verblijfsvergunning voor Nederland of een geldige verblijfsvergunning voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, St. Eustatius of Saba

  • Upload een kopie van uw geldige verblijfsvergunning voor Nederland of een geldige verblijfsvergunning voor Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, St. Eustatius of Saba.
Let op: Bent u uw Nederlandse paspoort of verblijfsvergunning kwijt, of is het document verlopen? Dien dan zoveel mogelijk documenten in ter ondersteuning van uw identiteit. Bijvoorbeeld een kopie van uw oude paspoort, andere reisdocumenten, een geldig identiteitsbewijs of een geldig Nederlands rijbewijs, en/of een recent gewaarmerkt afschrift Basisregistratie Personen (BRP) met daarop uw nationaliteit, of bewijs van naturalisatie. Geef een duidelijke toelichting waarom u bepaalde documenten niet kunt overleggen.

Ja, u krijgt een bevestiging:

  • Als u het formulier heeft ingevuld en akkoord bent gegaan met de voorwaarden, klikt u op ‘Verzenden’.
  • U krijgt dan een bevestiging in uw scherm dat u het formulier goed heeft ingevuld.
  • Vervolgens krijgt de contactpersoon die u heeft ingevuld een bevestiging per e-mail, via het opgegeven e-mailadres. In deze e-mail staat onder welk nummer u geregistreerd bent. Let op: Dit nummer is uw referentienummer en heeft u nodig als u contact met ons opneemt. Noteer dit nummer goed.
  • Afhankelijk van uw verbinding kan het een paar minuten duren voor u de mail binnenkrijgt.
  • Heeft u geen e-mail ontvangen? Kijk in uw spamfolder.

De contactpersoon die u heeft opgegeven, krijgt zo snel mogelijk meer informatie. Zorg ervoor dat de contactpersoon altijd bereikbaar is. U hoeft niet zelf contact op te nemen.

De Nederlandse overheid is op dit moment aan het onderzoeken welke hulp er eventueel mogelijk is. Let op, het invullen van het Crisis Contactformulier betekent niet dat u in aanmerking komt voor hulp van de Nederlandse overheid.

U verklaart ook dat u het formulier naar waarheid heeft ingevuld. Als u het formulier niet juist of niet volledig invult, kan de Nederlandse overheid u mogelijk niet helpen.

  • Wilt u zich afmelden voor hulp bij vertrek uit Libanon? Of heeft u nog een belangrijke wijziging (bijvoorbeeld als u een nieuw telefoonnummer heeft) nadat u het formulier heeft verzonden? Dan is het niet mogelijk om de gegevens nog aan te passen in het formulier. 
  • Neem telefonisch contact op, houd uw referentienummer (dat vindt u in de bevestigingsmail) bij de hand, en geef uw wijziging door. Het contactcenter van NederlandWereldwijd is 24 uur per dag, 7 dagen per week telefonisch bereikbaar op +31 247 247 247.