Overlijden in Thailand
Overlijdt uw partner, familielid, of vriend in Thailand? Dan willen de Thaise autoriteiten weten aan wie zij de overledene mogen overdragen. Afhankelijk van de situatie vragen ze de Nederlandse ambassade om uit te zoeken wie de nabestaanden zijn. U leest hier hoe dat werkt en wat u mogelijk zelf moet regelen.
Thaise autoriteiten informeren ambassade
Overlijdt een Nederlander in een Thais ziekenhuis? Dan melden de Thaise autoriteiten het overlijden bij de Nederlandse ambassade. Dit gebeurt ook als een Nederlander in Thailand overlijdt door een misdrijf of ongeluk. De Thaise autoriteiten vragen aan de ambassade om een autorisatiebrief. Daarin staat aan wie zij het lichaam mogen overdragen.
Overlijdt een Nederlander in huiselijke kring en vindt de uitvaart plaats in Thailand? Dan krijgt de ambassade daar niet altijd een melding van. De uitvaart vindt dan plaats zonder autorisatie van de ambassade.
Ambassade vraagt om officiële bevestiging
De ambassade vraagt de Thaise autoriteiten om een kopie van het paspoort van de overledene en een officiële bevestiging van het overlijden. Dit hoeft niet een overlijdensakte te zijn. Afhankelijk van wat er is gebeurd, kan de ambassade ook een politierapport of een ziekenhuisverslag krijgen.
Ambassade of ministerie informeert nabestaanden
De ambassade controleert wie de nabestaanden zijn en of zij weten van het overlijden. Dit is mogelijk het moment waarop u van de ambassade voor het eerst bericht krijgt over het overlijden. Bent u zelf in Nederland? Dan neemt het ministerie van Buitenlandse Zaken contact met u op.
Vrijgave overledene aan nabestaanden
De ambassade moet uitzoeken aan wie de Thaise autoriteiten het lichaam mogen vrijgegeven. Daarvoor zoekt de ambassade naar de nabestaanden.
Bent u de nabestaande die mag beslissen wat er met de overledene moet gebeuren? Dan krijgt u van de ambassade (kosteloos) een autorisatiebrief. Daarmee kunt u de Thaise autoriteiten vragen om het lichaam vrij te geven. Daarna kunt u een uitvaart in Thailand regelen of de overledene naar Nederland (laten) overbrengen (repatriëring).
Was de overledene getrouwd? Dan is diegene de eerste nabestaande.
Huwelijk gesloten in Thailand?
De echtgenoot of echtgenote van de overledene moet de volgende documenten aanleveren bij de ambassade:
- Kopie van het Nederlandse paspoort van de overledene.
- Een kopie van de huwelijksakte.
Omdat snelheid in geval van een overlijden geboden is, hoeft de Thaise huwelijksakte in dit geval niet gelegaliseerd te worden.
Huwelijk gesloten in Nederland?
Als het huwelijk gesloten is in Nederland is het voldoende als dat huwelijk geregistreerd staat in de Basis Registratie Personen (BRP) of als in het paspoort van de echtgenoot of echtgenote de naam van de overleden persoon vermeld staat als “e/v”.
Als de uitvaart wordt georganiseerd door iemand anders dan de rechthebbende nabestaanden, zoals een niet-getrouwde partner, kan dat nadat de nabestaanden deze persoon schriftelijk hebben gemachtigd.
Wat heeft de ambassade in dat geval nodig?
- Kopie van de machtigingsbrief
- Kopie van de geldige identiteitsbewijzen van alle betrokkenen
Daarna geeft de ambassade de autorisatiebrief af. In de brief staat dat het stoffelijk overschot kan worden vrijgegeven aan de gemachtigde persoon.
Testament of wilsverklaring voor overlijden regelen
Woont u in Thailand en bent u niet getrouwd? En wilt u al vóór uw overlijden vastleggen dat het stoffelijk overschot kan worden vrijgegeven aan uw partner? Dan kunt u dat vast laten leggen in een testament of een wilsverklaring bij een lokaal advocatenkantoor met notariële bevoegdheden.
Zie de lijst met advocaten in Thailand
Het is niet mogelijk om dit van tevoren al bij de ambassade te registreren.
Wanneer het testament of de wilsverklaring na het overlijden door de partner aan de ambassade wordt getoond, zal de ambassade de autorisatiebrief aan de partner afgeven.
Hoe vraagt u de autorisatiebrief aan?
Stuur een e-mail naar ban-ca@minbuza.nl om de autorisatiebrief aan te vragen.
Hoe lang duurt het?
U krijgt de autorisatiebrief normaal gesproken dezelfde dag dat u hem aanvraagt of uiterlijk de 1e werkdag erna.
Aangifte doen van overlijden in Thailand
Krijgt u van de ambassade de autorisatiebrief voor de vrijgave van het lichaam? Dan kunt u daarmee aangifte doen van het overlijden bij het lokale districtskantoor (amphoe). U ontvangt dan de Thaise overlijdensakte. Zonder autorisatiebrief kunt u meestal geen aangifte doen of een nieuw afschrift van de overlijdensakte opvragen.
Hulp van verzekeraar
Had de overledene een aanvullende zorgverzekering, een reisverzekering of een uitvaartverzekering? Dan helpt de verzekeraar u verder en neemt veel regelwerk uit handen. De ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn dan niet meer betrokken. Wel kan de ambassade nog helpen met het regelen van documenten.
Afstandsverklaring: als u de uitvaart niet kunt of wilt regelen
Misschien zijn er omstandigheden waardoor u niet zelf de uitvaart kunt of wilt regelen. U kunt er dan voor kiezen om dat door iemand anders te laten doen. In dat geval moet u in een verklaring afstand doen van het lichaam. U machtigt dan iemand anders om de uitvaart te regelen. Lukt dat niet? Dan regelen de Thaise autoriteiten de uitvaart. Het is dan niet mogelijk om rekening te houden met uw wensen of die van de overledene.
Overledene terughalen (repatriëring)
Wilt u de overledene naar Nederland halen voor de uitvaart? Dat kan via een internationale uitvaartonderneming. AsiaOne is de belangrijkste speler op de Thaise markt. Zij werken meestal samen met de Nederlandse uitvaartonderneming Van der Heden I.R.U. bv.
AsiaOne International Repatriation & Funeral Services
No.7, Chan Road Soi 46
Watprayakrai, Bangkolaem
Bangkok, 10120 Thailand
Tel: +66 (0) 2675-0501, +66 (0) 2675-0502
Fax: +66 (0) 2675-2227
Website: www.asiaone-thf.com
E-mail: info@asiaone-thf.com
De ambassade geeft de uitvaartondernemer (kosteloos) de brieven die nodig zijn om de documenten te regelen. De uitvaartondernemer kan dan de overlijdensakte opvragen, laten vertalen en legaliseren. En de uitvaartondernemer kan het paspoort en de persoonlijke spullen van de overledene opvragen bij de Thaise autoriteiten. De ambassade regelt een tijdelijk reisdocument (laissez-passer) waarmee het lichaam naar Nederland mag reizen.
Bij het repatriëren van een lichaam zijn de volgende documenten nodig:
- Laissez-passer (LP) voor het lichaam. De ambassade geeft deze tegen betaling af. Op deze LP staan de vluchtgegevens.
- Gewaarmerkte kopie van het paspoort. De ambassade geeft deze tegen betaling af. De ambassade maakt het originele paspoort ongeldig na het maken van de kopie.
- Originele, (naar het Engels) vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte.
Soms is er niet genoeg tijd om de akte te laten legaliseren door het Thaise Ministry of Foreign Affairs. Dan maakt de Nederlandse ambassade een gewaarmerkte kopie van de akte en de vertaling. Deze akte is in Nederland niet te gebruiken voor het afhandelen van andere praktische zaken. De uitvaartondernemer stuurt u de vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte later toe.
Vervoer van een urn naar Nederland
Na een crematie in Thailand kunt u de as in een urn zelf meenemen of naar Nederland laten brengen. Hiervoor zijn de volgende documenten nodig:
- Crematiecertificaat van de tempel
- Laissez-passer (LP) voor een urn. De ambassade geeft deze tegen betaling af. Op deze LP staan de vluchtgegevens.
- Gewaarmerkte kopie van het paspoort. De ambassade geeft deze tegen betaling af. De ambassade maakt het originele paspoort ongeldig na het maken van de kopie.
- Originele, (naar het Engels) vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte.
Overlijden melden in Nederland
Mogelijk moet u het overlijden in Nederland melden bij verschillende organisaties, zoals de gemeente waar de overledene staat ingeschreven. Of als de overledene AOW ontving of nog belasting betaalde in Nederland. Bij het melden van een overlijden moet u een naar het Engels vertaalde en gelegaliseerde overlijdensakte laten zien. Het is vaak moeilijk om deze akte zelf in Thailand aan te vragen.
Overlijdensakte aanvragen vanuit Nederland
U kunt de akte voor €131,00 vanuit Nederland aanvragen via het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.
Is het overlijden eerder al gemeld bij de Nederlandse ambassade? Dan kunt u de akte aanvragen via de afdeling HDCV-CM
HDCV-NWW-CM@minbuza.nl
T: +31 (0)70 348 4770.
In alle andere gevallen kunt u de akte aanvragen via het Consulair Diensten Centrum:
info.consulair@minbuza.nl
T: +31 (0) 70 348 4333.
Na de betaling duurt het meestal 2 tot 3 maanden voordat de akte klaar is. Afhankelijk van de situatie kan dit ook langer duren.
Overlijdensakte laten vertalen en legaliseren
Wilt u de Thaise akte naar het Engels laten vertalen? Dit kunt u laten doen door een gecertificeerd vertaalbureau in Thailand.
Legalisatie van de akte door MFA
Voor gebruik in Nederland moet het MFA de originele overlijdensakte samen met de vertaling legaliseren. Vraagt u om legalisatie maar bent u niet een eerstegraad familielid met dezelfde achternaam? Dan vraagt het MFA een autorisatiebrief van de ambassade. Daarin krijgt u toestemming om de legalisatie aan te vragen. Aan deze autorisatiebrief zijn geen kosten verbonden.
Het laten vertalen en legaliseren van de overlijdensakte bij het MFA kost 2 werkdagen. Er is ook een versnelde service mogelijk. Wanneer u de akte ’s ochtends brengt, kunt u deze dezelfde dag ‘s middags weer ophalen.
Lees meer over het legaliseren van buitenlandse documenten
Legalisatie door Nederlandse ambassade
Nadat het MFA de akte heeft gelegaliseerd, moet de Nederlandse ambassade de akte legaliseren. Hiervoor maakt u online een afspraak. U betaalt kosten voor het legaliseren van 2 documenten: de originele akte en de vertaling. Wanneer u de akte ’s ochtends brengt, kunt u deze dezelfde dag ’s middags weer ophalen.
Adressen Ministry of Foreign Affairs in Thailand
Bangkok (Centraal Thailand), 2 locaties:
Legalization Division, Department of Consular Affairs
123 Chaeng Wattana Road, 3rd Floor
Tung Song Hong, Laksi, Bangkok 10210
Tel: 02-575-1057 (t/m 60) / Fax: 02-575-1054
Legalization Office at MRT Khlong Toei Station
Openingstijden: 08:30 – 15:30 (Express service: 08:30 – 09:30)
Chiang Mai (Noord-Thailand)
Government Complex Chiang Mai Province
Legalization Division, Department of Consular Affairs
Chotana Road Changpueak
Mueang Chiang Mai Province 50000
Tel: 053-112-748 (t/m 50) Fax: 053-112-764
Openingstijden: 08:30-14:30 uur
Ubon Ratchathani (Noordoost Thailand)
Ubon Ratchathani City Hall
Legalization Division, 1st Floor (gelegen aan de achterzijde van Building East)
Chaengsanit Road Chae Ramae
Mueang Ubon Ratchathani Province 34000
Tel: 045-344-5812 / Fax: 045-344-646
Songkhla (Zuid-Thailand)
Government Complex Songkhla Province
Legalization Division, Department of Consular Affairs
Ratchadamnoen Road
Mueang Songkhla Province
Tel: 074-326-508 (t/m 10) / Fax: 074-326-511
Regelen van de erfenis
Bent u erfgenaam en wilt u aanspraak maken op uw deel van de erfenis? Houd er dan rekening mee dat het vaak moeilijk is om toegang te krijgen tot de bankrekening van de overledene. De Thaise banken zijn streng. Meestal moet een Thaise rechtbank toestemming geven om toegang te krijgen tot de bankrekening. De rechtbank onderzoekt de familierelaties en bepaalt wie de officiële erfgenaam is die recht heeft op de banktegoeden.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u verder.
Neem contact op met ons