NederlandWereldwijd

Nederlands paspoort of ID-kaart vernieuwen of aanvragen als u in Turkije woont

Woont u in Turkije? En wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart vernieuwen of voor het eerst aanvragen? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: Verzamel documenten (checklist)

U heeft een aantal documenten nodig voor de aanvraag van een Nederlands paspoort of ID-kaart. Vul deze vragenlijst in en u krijgt als resultaat een persoonlijke checklist. Hierin staat precies wat u moet meenemen naar uw afspraak.

Maakt u een afspraak voor uzelf en 1 of meer personen? Elke aanvrager moet een checklist hebben.

Checklist aanvraag Nederlands paspoort of ID-kaart

Stap 2: Maak een afspraak

Heeft u alle documenten uit uw checklist bij stap 1 verzameld? En voldoen de documenten aan alle eisen? Dan kunt u een afspraak maken in Turkije of in Nederland.

Afspraak in Turkije

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

Wilt u een afspraak maken bij de ambassade in Ankara? Stuur dan een mail naar ank-rd@minbuza.nl. De ambassade informeert u dan over de mogelijkheden.

Afspraak wijzigen of afzeggen

Voor het wijzigen of afzeggen van uw afspraak in Ankara stuurt u een mail naar ank-rd@minbuza.nl.

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

Wilt u een afspraak maken bij het consulaat-generaal in Istanbul? Stuur dan een mail naar ist-rd@minbuza.nl. Het consulaat-generaal informeert u dan over de mogelijkheden.

Afspraak wijzigen of afzeggen

Voor het wijzigen of afzeggen van uw afspraak in Istanbul stuurt u een mail naar ist-rd@minbuza.nl.

In Izmir kunt u bij VFS Global een afspraak maken voor een Nederlands paspoort of ID-kaart. Dit bedrijf werkt voor het Nederlands ministerie van Buitenlandse Zaken. Meer weten? Lees de veelgestelde vragen over VFS Global.

Maak een afspraak bij VFS Global in Izmir.

Wie kan een aanvraag doen bij VFS?

Waarschuwing: U kunt alleen een paspoort of ID-kaart aanvragen bij VFS als u al in het bezit bent van een geldig Nederlands reisdocument.

Geen  aanvraag bij VFS

Let op, u kunt geen aanvraag doen bij VFS als:

  • u voor het eerst een paspoort of ID-kaart aanvraagt
  • uw paspoort kwijt, gestolen of verlopen is

U kunt in dit geval uw nieuwe paspoort of ID-kaart alleen aanvragen bij een ambassade in Ankara of consulaat-generaal in Istanbul.

Het consulaire team van de Nederlandse ambassade in Ankara bezoekt Gaziantep. U kunt een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen in Gaziantep.

Wanneer?

14 t/m 16 april 2025

Waar?

Gaziantep

Afspraak maken

  • Maak een afspraak via e-mail: gaziantep@nlhonoraryconsul.nl
  • Gebruik als onderwerp van uw e-mail ‘Pop-up Gaziantep’.
  • Vermeld in uw e-mail de volledige namen en contactgegevens van de personen waarvoor u een afspraak wilt maken.
  • Of maak een afspraak via de telefoon: +90 342 221 14 17
  • Na het maken van uw afspraak krijgt u van de honorair consul meer informatie over uw afspraak en de exacte locatie.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle documenten uit uw persoonlijke checklist (stap 1).
  • Uw geprinte persoonlijke checklist (stap 1).
  • Het ingevulde, geprinte en ondertekende aanvraagformulier.
  • Een pasfoto die voldoet aan de Nederlandse eisen.
  • Al uw Nederlandse en buitenlandse paspoorten en ID-kaarten, ook verlopen documenten.
Let op: Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen.
Zorg dat u alle documenten meeneemt.

Toeslag

Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 26,30 extra.

Betaalmethode

U kunt alleen betalen met een bankpas met chip (Visa, V-Pay, Maestro of Mastercard). TROY-kaarten worden niet geaccepteerd.

Wanneer krijg ik mijn nieuwe paspoort?

Het duurt 8 tot 10 weken voordat uw paspoort klaar is.

Het consulaire team van de Nederlandse ambassade in Ankara bezoekt Antalya. U kunt een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen in Antalya.

Wanneer?

20 t/m 23 mei 2025

Waar?

Antalya

Afspraak maken

  • Maak een afspraak via e-mail: antalya@nlhonoraryconsul.nl
  • Gebruik als onderwerp van uw e-mail ‘Pop-up Antalya’.
  • Vermeld in uw e-mail de volledige namen en contactgegevens van de personen waarvoor u een afspraak wilt maken.
  • Of maak een afspraak via de telefoon: +90 242 349 35 40
  • Na het maken van uw afspraak krijgt u van de honorair consul meer informatie over uw afspraak en de exacte locatie.

Meenemen naar de afspraak

  • Alle documenten uit uw persoonlijke checklist (stap 1).
  • Uw geprinte persoonlijke checklist (stap 1).
  • Het ingevulde, geprinte en ondertekende aanvraagformulier.
  • Een pasfoto die voldoet aan de Nederlandse eisen.
  • Al uw Nederlandse en buitenlandse paspoorten en ID-kaarten, ook verlopen documenten.
Let op: Alleen complete aanvragen worden in behandeling genomen.
Zorg dat u alle documenten meeneemt.

Toeslag

Voor een aanvraag op deze locatie betaalt u per paspoort of ID-kaart € 26,30 extra.

Betaalmethode

U kunt alleen betalen met een bankpas met chip (Visa, V-Pay, Maestro of Mastercard). TROY-kaarten worden niet geaccepteerd.

Wanneer krijg ik mijn nieuwe paspoort?

Het duurt 8 tot 10 weken voordat uw paspoort klaar is.

Afspraak in Nederland

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland.

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen op Schiphol. 

Stap 3: Ga naar uw afspraak

U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.

Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. Print de checklist ook uit en neem deze mee.

Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.

In het overzicht van de consulaire tarieven in Turkije ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost en hoe u kunt betalen.

Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.

Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.

Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.

Laat u uw nieuwe paspoort opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort heeft. U kunt uw nieuwe ID-kaart meestal niet laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.

Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.

Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?

Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.

Stap 4: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen

U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is. U moet uw nieuwe document binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.

Op de pagina Hoelang duurt het om een Nederlands paspoort of ID-kaart aan te vragen in het buitenland leest u meer over de verwerkingstijd van een paspoort of ID-kaart.

Doet u een paspoortaanvraag voor een minderjarige van Nederlands-Iraakse afkomst? Dan kan de aanvraag langer duren. U krijgt bericht over hoelang de aanvraag duurt.

Ambassade in Ankara

U kunt uw paspoort of ID-kaart ophalen bij de ambassade in Ankara op:

  • maandag: 8.30 - 12.00 en 13.00 - 16.00 uur
  • dinsdag: 8.30 - 12.00 en 13.00 - 16.00 uur
  • woensdag: 8.30 - 12.00 en 13.00 - 16.00 uur
  • donderdag: 8.30 - 12.00 en 13.00 - 16.00 uur
  • vrijdag: 8.30 - 12.00 en 13.00 - 16.00 uur

Een afspraak maken is niet nodig. Houd rekening met de sluitingsdagen.

Consulaat-generaal in Istanbul

Tijdens uw afspraak hoort u van de baliemedewerker wanneer u uw nieuwe paspoort of ID-kaart kunt ophalen bij het consulaat-generaal. U krijgt dan een afhaalbon.

Turkije

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen naar een adres in Turkije via een koerier (UPS). Vul hiervoor een UPS-envelop in tijdens uw aanvraag. De verzending duurt meestal 2 dagen of minder. De hoogte van de verzendkosten hangt af van uw adres en het gewicht van de envelop. U betaalt de verzendkosten wanneer u de envelop ontvangt.

U kunt uw nieuwe ID-kaart meestal niet laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.

Irak

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen naar een adres in Irak via een koerier (UPS). Neem hiervoor contact op met UPS Erbil:

U betaalt eerst de verzendkosten aan UPS Erbil. Daarna krijgt u van UPS Erbil een voorbedrukt shipment label. Stuur dit label per e-mail naar:

U kunt uw nieuwe ID-kaart meestal niet laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons