Wat moet ik doen in een crisissituatie?
Bent u op reis in het buitenland, en komt u in een crisissituatie terecht? Zoals een aardbeving, extreem weer, politieke onrust of een terroristische aanval? Bekijk wat u zelf kunt doen en wat de Nederlandse overheid voor u kan betekenen.
Wat kan ik zelf doen?
Als u zich in een crisissituatie bevindt, dan zijn er een aantal belangrijke zaken die u zelf kunt regelen voor uw veiligheid en die van uw reisgenoten.
Twijfelt u of u het land of gebied moet verlaten? In het reisadvies wordt u geadviseerd over deze keuze.
Wilt u weten of er nog vluchten vertrekken uit uw land of gebied? Houd dan de website van het vliegveld bij u in de buurt in de gaten. Of neem contact op met de luchtvaartmaatschappij voor informatie over vertrekkende vluchten.
De keuze om te blijven of om te vertrekken is uw eigen verantwoordelijkheid. Houd er rekening mee dat het ministerie van Buitenlandse Zaken u niet of waarschijnlijk niet kan helpen als u zich in oranje of rood gebied bevindt en de veiligheidssituatie slechter wordt. Stel uw besluit niet uit tot het laatste moment.
- Check het reisadvies.
- Laat weten dat u in het land of gebied aanwezig bent. Dat kan via de Informatieservice van Buitenlandse Zaken. Zo kan de ambassade u rechtstreeks bereiken per e-mail of sms.
- Download de Reisapp en maak het land waar u bent ‘favoriet’. Lees het reisadvies. Als het reisadvies wordt aangepast, ontvangt u een notificatie op uw smartphone of tablet. Zo bent u altijd op de hoogte van de laatste wijzigingen in het reisadvies.
- Houd contact met het thuisfront en laat hen weten hoe het met u gaat.
- Volg het lokale nieuws.
- Volg de regels op van de lokale autoriteiten. Probeer informatie te krijgen van een betrouwbare bron. Luister bijvoorbeeld naar de calamiteitenzender of naar speciale uitzendingen van de lokale hulpdiensten en autoriteiten.
- Zorg voor geldige reisdocumenten voor u en uw gezin. Is uw paspoort of ID-kaart verlopen? Vraag dan een nieuw paspoort of ID-kaart aan.
- Zorg dat u eventuele medische documenten bij de hand heeft. Zoals een coronabewijs, vaccinatieboekje of een doktersverklaring voor eventuele medicijnen.
- Heeft u een auto? Zorg dat u altijd een jerrycan extra benzine of diesel voor uw auto heeft. Zorg er ook voor uw auto in goede staat is.
Bent u in een gebied waar de situatie niet stabiel is? Dan is het verstandig om te zorgen dat u producten die moeilijk te krijgen zijn in huis heeft. Ook kunt u soms tijdelijk niet naar buiten omdat er bijvoorbeeld demonstraties zijn of andere gewelddadigheden. Regel daarom een noodpakket. In een noodpakket stopt u spullen waarmee u uzelf in noodsituaties enige tijd kunt redden.
Een noodpakket bevat in ieder geval:
- radio op batterijen
- zaklamp met extra batterijen
- opgeladen powerbank voor uw mobiele telefoon
- eerstehulpdoos
- contant geld
- lucifers in waterdichte verpakking
- waxinelichtjes/kaarsen
- dekens
- gereedschapsset
- waarschuwingsfluitje
- afvalzakken
- houdbaar (ingeblikt of gedroogd) voedsel
- flessen water
- plattegrond van de omgeving en een wegen/routekaart
- een lijstje met de telefoonnummers van mogelijke opvangadressen
- desinfecterende handgel
- verzorgingsartikelen zoals wc-papier, zeep en maandverband
- wanneer u een generator heeft: voldoende voorraad diesel
- producten die voor u onmisbaar zijn, zoals medicijnen, luiers, babymelk, reservebril of contactlenzen
Raakt u gewond of in acuut gevaar, alarmeer dan de lokale hulpdiensten of probeer anderen om hulp te vragen. Het telefoonnummer van de lokale hulpdiensten kunt u in het reisadvies vinden.
Kijk op de website van lokale autoriteiten of er informatie staat over wat te doen bij calamiteiten, of informeer in uw hotel. Vraag bijvoorbeeld of er een luchtalarm is, of er verzamelpunten of schuilkelders zijn, en hoe u die kunt herkennen.
Wat kan de Nederlandse overheid voor mij doen?
Wij houden u op de hoogte
De Nederlandse overheid staat voor u klaar als u in het buitenland bent. Wij passen het reisadvies aan als de situatie in een land verandert. De ambassade stuurt ook adviezen en updates over de situatie via sms en e-mail naar Nederlanders in dat land of gebied.
Laat weten dat u in het land of gebied bent. U kunt zich registreren via de Informatieservice van Buitenlandse Zaken.
Hulp bij nood
Krijgt u te maken met een persoonlijk noodgeval, zoals een ziekenhuisopname of een arrestatie? Lees wat de ambassade in geval van nood voor u kan doen.
Heeft u hulp nodig? U kunt ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken via het telefoonnummer van de ambassade of consulaat-generaal in het land of gebied waar u bent.
Bent u in Nederland en heeft een naaste van u met de Nederlandse nationaliteit hulp nodig in het buitenland? Neem dan contact op met het contactcenter van NederlandWereldwijd.
In een crisissituatie is hulpverlening door de ambassade of het ministerie niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld als een rampgebied niet bereikbaar is. Of als de situatie te gevaarlijk is.
Kan Nederland mij evacueren uit een crisisgebied?
De Nederlandse overheid organiseert in principe geen evacuaties voor Nederlanders zolang u zelf nog kunt vertrekken. Regel zelf uw vertrek bij een commerciële luchtvaartmaatschappij of ander vervoersbedrijf.
Krijgt u het advies goed na te denken of uw verblijf noodzakelijk is? Of het land direct te verlaten? Volg dit advies dan op en wacht niet tot het laatste moment. Het is voor de Nederlandse overheid niet altijd mogelijk Nederlanders die toch besluiten te blijven te helpen evacueren. Voorkom dat u onnodige risico’s loopt.
Is vertrek niet meer mogelijk? Zoek dan een veilige plek waar u langere tijd kunt schuilen en zorg voor een noodpakket. Lees onder ‘Wat kan ik zelf doen?’ hoe u zorgt voor uw eigen veiligheid in een crisissituatie.