Verklaring over de burgerlijke staat aanvragen in Taiwan
Bent u Nederlander, woont u in Taiwan en heeft u een verklaring van burgerlijke staat nodig? U kunt deze in persoon aanvragen bij the Netherlands Office Taipei.
Via de stappen hierna vraagt u in persoon een verklaring over de burgerlijke staat aan.
Stap 1: Verzamel de juiste documenten
Voor het aanvragen van een verklaring over de burgerlijke staat heeft u verschillende documenten nodig. Welke documenten u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Mogelijk moet u de documenten laten vertalen en legaliseren voor gebruik in het buitenland.
Voor het aanvragen van een verklaring over de burgerlijke staat heeft u nodig:
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont met vermelding van uw adres.
Is zo’n bewijs niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Een officieel bewijs van een Nederlandse of buitenlandse overheidsinstantie dat u niet getrouwd bent (ongehuwd verklaring). Dit mag geen eigen verklaring zijn of een document van een notaris.
Als u bent uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland, vraagt u deze verklaring aan als RNI-uittreksel. Dan heeft u een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment van uw vertrek uit Nederland.
Aanvullende documenten als u al lang buiten Nederland woont
Woont u buiten Nederland? Dan moet u met aanvullende (lokale) documenten aantonen dat u niet getrouwd of gescheiden bent. Als u niet aan officiële document kunt komen, overleg dan andere documenten die uw burgerlijke staat aantonen. Bijvoorbeeld een inschrijving bij de vreemdelingendienst, belastingpapieren of verzekeringspapieren.
Voor het aanvragen van een verklaring over uw burgerlijke staat heeft u nodig:
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een adres en een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont.
Is zo’n bewijs niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak), eerder afgesloten geregistreerd partnerschap of een overlijdensakte.
Aanvullende documenten als u al lang buiten Nederland woont
Woont u buiten Nederland? Dan moet u met aanvullende (lokale) documenten aantonen dat u niet getrouwd of gescheiden bent. Als u niet aan officiële document kunt komen, overleg dan andere documenten die uw burgerlijke staat aantonen. Bijvoorbeeld een inschrijving bij de vreemdelingendienst, belastingpapieren of verzekeringspapieren.
Niet-Nederlandse documenten moet u mogelijk laten vertalen en legaliseren.
Heeft u alle benodigde documenten? Neem de originele documenten en een kopie van de documenten mee naar uw afspraak.
Stap 2: Maak een afspraak
Maak een afspraak via het online afsprakensysteem (informatie in het Engels).
Zonder afspraak kunt u niet langskomen voor het aanvragen van een verklaring.
Stap 3: Betaal voor de verklaring
Een consulaire verklaring kost € 30. Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de betaalwijze.
Stap 4: Ontvang de verklaring
De verwerking van uw aanvraag duurt gemiddeld 5 werkdagen.
Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
U ontvangt de verklaring na verwerking per post.
U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.