Verklaring over de burgerlijke staat aanvragen in de Verenigde Arabische Emiraten
Bent u Nederlander, woont u in de Verenigde Arabische Emiraten en heeft u een verklaring over de burgerlijke staat nodig? U kunt deze via e-mail aanvragen bij het consulaat-generaal in Dubai.
Via de stappen hierna vraagt u via e-mail een verklaring over de burgerlijke staat aan.
Stap 1: Verzamel de juiste documenten
Voor het aanvragen van een verklaring over de burgerlijke staat heeft u verschillende documenten nodig. Welke documenten u nodig heeft, hangt af van uw situatie. Mogelijk moet u de documenten laten vertalen en legaliseren voor gebruik in het buitenland.
Voor het aanvragen van een verklaring over de burgerlijke staat heeft u nodig:
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont met vermelding van uw adres.
Is zo’n bewijs niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Een officieel bewijs van een Nederlandse of buitenlandse overheidsinstantie dat u niet getrouwd bent (ongehuwd verklaring). Dit mag geen eigen verklaring zijn of een document van een notaris.
Als u bent uitgeschreven uit de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland, vraagt u deze verklaring aan als RNI-uittreksel. Dan heeft u een bewijs van uw burgerlijke staat op het moment van uw vertrek uit Nederland.
Aanvullende documenten als u al lang buiten Nederland woont
Woont u buiten Nederland? Dan moet u met aanvullende (lokale) documenten aantonen dat u niet getrouwd of gescheiden bent. Als u niet aan officiële document kunt komen, overleg dan andere documenten die uw burgerlijke staat aantonen. Bijvoorbeeld een inschrijving bij de vreemdelingendienst, belastingpapieren of verzekeringspapieren.
Voor het aanvragen van een verklaring over uw burgerlijke staat heeft u nodig:
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een adres en een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont.
Is zo’n bewijs niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak), eerder afgesloten geregistreerd partnerschap of een overlijdensakte.
Aanvullende documenten als u al lang buiten Nederland woont
Woont u buiten Nederland? Dan moet u met aanvullende (lokale) documenten aantonen dat u niet getrouwd of gescheiden bent. Als u niet aan officiële document kunt komen, overleg dan andere documenten die uw burgerlijke staat aantonen. Bijvoorbeeld een inschrijving bij de vreemdelingendienst, belastingpapieren of verzekeringspapieren.
Naast de eerder genoemde benodigde documenten heeft u ook de volgende stukken nodig:
- Kopie van het huidige residentievisum en voorgaande residentievisa van de VAE
- Bewijs van uitschrijving van de laatste gemeente in Nederland met daarop de vermelding van uw burgerlijke staat op het moment van uitschrijving uit Nederland. U vraagt deze verklaring aan als een RNI-uittreksel. Bent u voor 1994 uit Nederland bent vertrokken? Dan vraagt u een verklaring op bij het Bureau Vestigingsregister van de gemeente Den Haag.
- Wanneer u na Nederland en voor uw verblijf in de VAE in een ander land(en) heeft gewoond, moet u daarvan een bewijs van uw burgerlijke staat aanleveren
- Als u naast het Nederlanderschap nog een andere nationaliteit heeft, moet u een kopie aanleveren van het paspoort of identiteitsbewijs van uw tweede nationaliteit.
Niet-Nederlandse documenten moet u mogelijk laten vertalen en legaliseren.
Heeft u alle benodigde documenten? Neem de originele documenten en een kopie van de documenten mee naar uw afspraak.
Stap 2: Mail de documenten naar het consulaat-generaal
Stuur een e-mail naar het Nederlandse consulaat-generaal in Dubai:
dba-ca@minbuza.nl
Vermeld in uw mail:
- de naam van de verklaring (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw voornaam en achternaam (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw (mobiele) telefoonnummer.
- waar u de verklaring voor nodig heeft. Het doel van de verklaring wordt vermeld op de verklaring.
Voeg de benodigde documenten als pdf toe in de bijlage van uw e-mail.
Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.
Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer over KopieID op Rijksoverheid.nl.
Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 e-mails.
Stap 3: Betaal voor de verklaring
Een consulaire verklaring kost € 30. U betaalt het bedrag wanneer u de verklaring ophaalt.
Lees in het overzicht van de consulaire tarieven hoe u kunt betalen.
Stap 4: Ontvang de verklaring
Na ontvangst van uw aanvraag, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
U krijgt bericht wanneer u de verklaring kunt ophalen.
Bekijk de dagen waarop de ambassade gesloten is.
U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.