Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen in Ierland
Bent u Nederlander, woont u in Ierland en heeft u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig? Als u nooit in Nederland gewoond heeft en u wilt in Ierland trouwen, kunt u deze verklaring via e-mail aanvragen bij de Nederlandse ambassade in Dublin.
Via de stappen hierna vraagt u via e-mail een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan.
Stap 1: Verzamel de juiste documenten
Voor het aanvragen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid heeft u bepaalde documenten nodig. In de verklaring van huwelijksbevoegdheid komen ook de gegevens van uw partner te staan.
Welke documenten hebben u en uw partner nodig?
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een geldig paspoort of ID-kaart.
- Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont met vermelding van uw adres.
Is dat niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Uw geboorteakte of een afschrift daarvan.
- Een officieel bewijs van een Nederlandse of buitenlandse overheidsinstantie dat u niet getrouwd bent (ongehuwd verklaring).
Dit mag geen eigen verklaring zijn of een document van een notaris. - Bij een eerder huwelijk/partnerschap:
- een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak)
of - een bewijs van beëindiging van een geregistreerd partnerschap
of - een overlijdensakte
- een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak)
Niet-Nederlandse documenten moet u mogelijk laten vertalen en legaliseren.
Heeft u alle benodigde documenten? Maak dan van ieder document een pdf. Een foto van uw documenten is niet toegestaan.
Stap 2: Mail de documenten naar de ambassade
Stuur een e-mail naar de Nederlandse ambassade in Dublin: dub-ca@minbuza.nl
Vermeld in uw mail:
- de naam van de verklaring (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw voornaam en achternaam (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw (mobiele) telefoonnummer.
- waar u de verklaring voor nodig heeft. Het doel van de verklaring wordt vermeld op de verklaring.
Voeg de benodigde documenten als pdf toe in de bijlage van uw e-mail.
Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.
Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer over KopieID op Rijksoverheid.nl.
Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 e-mails.
Stap 3: Betaal voor de verklaring
Het aanvragen van een consulaire verklaring kost geld. Is uw aanvraag compleet? Dan ontvangt u een e-mail met de volgende gegevens:
- Het referentienummer dat u bij uw betaling moet gebruiken.
Let op: zorg bij uw betaling dat u in de omschrijving het referentienummer gebruikt. Doet u dat niet? Dan zorgt dat voor vertraging bij de afgifte van de verklaring. - De betaalinstructies: maak het bedrag in euro over naar de bankrekening van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag.
Betaal het totaalbedrag volgens de ontvangen betaalinstructies.
Een consulaire verklaring kost € 30.
Stap 4: Ontvang de verklaring
Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
Is uw betaling ontvangen en verwerkt? Dan ontvangt u de verklaring daarna via e-mail of, als u dit verzocht heeft, per post.
U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.