NederlandWereldwijd

Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen in Iran

Bent u Nederlander, woont u in Iran en heeft u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig? Als u nooit in Nederland gewoond heeft en u wilt in Iran trouwen, kunt u deze verklaring in persoon aanvragen bij de Nederlandse ambassade in Teheran.

Waarschuwing: Bent u Nederlander en woont u in Nederland of heeft u ooit in Nederland gewoond? Dan vraagt u een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan bij de (laatste) gemeente waar u woont (of woonde). Het stappenplan op deze pagina geldt dan niet voor u. Ga naar de website van de (laatste) gemeente waar u woont (of woonde) voor meer informatie.

Via de stappen hierna vraagt u in persoon een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan.

Stap 1: Verzamel de juiste documenten

Voor het aanvragen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid heeft u bepaalde documenten nodig. In de verklaring van huwelijksbevoegdheid komen ook de gegevens van uw partner te staan.

Welke documenten hebben u en uw partner nodig?

  • Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).

  • Een geldig paspoort of ID-kaart.

  • Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont met vermelding van uw adres.
    Is dat niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat.
  • Uw geboorteakte of een afschrift daarvan.
  • Een officieel bewijs van een Nederlandse of buitenlandse overheidsinstantie dat u niet getrouwd bent (ongehuwd verklaring).
    Dit mag geen eigen verklaring zijn of een document van een notaris.
  • Bij een eerder huwelijk/partnerschap:
    • een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak)
      of
    • een bewijs van beëindiging van een geregistreerd partnerschap
      of
    • een overlijdensakte

Niet-Nederlandse documenten moet u mogelijk laten vertalen en legaliseren.

Heeft u alle benodigde documenten? Maak dan van ieder document een pdf. Een foto van uw documenten is niet toegestaan.

Stap 2: Maak een afspraak

U kunt alleen op afspraak langskomen. Maak een afspraak met de ambassade via e-mail: teh-ca@minbuza.nl

Vermeld in uw mail:

  • de naam van de verklaring (in het onderwerp van uw e-mail).
  • uw voornaam en achternaam (in het onderwerp van uw e-mail).
  • uw (mobiele) telefoonnummer.
  • waar u de verklaring voor nodig heeft. Het doel van de verklaring wordt vermeld op de verklaring.

Stap 3: Betaal voor de verklaring

Een consulaire verklaring kost € 30. U betaalt de kosten tijdens uw afspraak.

Lees in het overzicht van de consulaire tarieven hoe u kunt betalen.

Stap 4: Ontvang de verklaring

Meestal krijgt u de verklaring dezelfde dag mee. Als dit niet lukt, spreekt u tijdens de afspraak af wanneer u het document ophaalt.

Bekijk de dagen waarop de ambassade gesloten is.

U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Op de achterkant van het formulier staat daarnaast een uitleg in het Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.