Verklaring van huwelijksbevoegdheid aanvragen in de Verenigde Arabische Emiraten
Bent u Nederlander, woont u in de Verenigde Arabische Emiraten en heeft u een verklaring van huwelijksbevoegdheid nodig? Als u nooit in Nederland gewoond heeft en u wilt in de Verenigde Arabische Emiraten trouwen, kunt u deze verklaring via e-mail aanvragen bij het Nederlandse consulaat-generaal in Dubai.
Via de stappen hierna vraagt u via e-mail een verklaring van huwelijksbevoegdheid aan.
Stap 1: Verzamel de juiste documenten
Voor het aanvragen van een verklaring van huwelijksbevoegdheid heeft u bepaalde documenten nodig. In de verklaring van huwelijksbevoegdheid komen ook de gegevens van uw partner te staan.
Welke documenten hebben u en uw partner nodig?
- Een geldig Nederlands paspoort of een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).
- Een geldig paspoort of ID-kaart.
- Een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont met vermelding van uw adres.
Is dat niet beschikbaar in uw land? Gebruik dan een bankafschrift, gasrekening of elektriciteitsrekening van de afgelopen maand met daarop uw naam en adres. U kunt ook een huurcontract gebruiken als daar uw adres op staat. - Uw geboorteakte of een afschrift daarvan.
- Een officieel bewijs van een Nederlandse of buitenlandse overheidsinstantie dat u niet getrouwd bent (ongehuwd verklaring).
Dit mag geen eigen verklaring zijn of een document van een notaris. - Bij een eerder huwelijk/partnerschap:
- een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak)
of - een bewijs van beëindiging van een geregistreerd partnerschap
of - een overlijdensakte
- een bewijs van echtscheiding (echtscheidingsakte of gerechtelijke uitspraak)
Niet-Nederlandse documenten moet u mogelijk laten vertalen en legaliseren.
Heeft u alle benodigde documenten? Maak dan van ieder document een pdf. Een foto van uw documenten is niet toegestaan.
Stap 2: Mail de documenten naar het consulaat-generaal
Stuur een e-mail naar het Nederlandse consulaat-generaal in Dubai:
dba-ca@minbuza.nl
Vermeld in uw mail:
- de naam van de verklaring (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw voornaam en achternaam (in het onderwerp van uw e-mail).
- uw (mobiele) telefoonnummer.
- waar u de verklaring voor nodig heeft. Het doel van de verklaring wordt vermeld op de verklaring.
Voeg de benodigde documenten als pdf toe in de bijlage van uw e-mail.
Is uw dossier niet compleet? Of is er iets onduidelijk of zijn er vragen? Dan kan het zijn dat u extra documenten op moet sturen.
Met de app KopieID maakt u met uw mobiele telefoon of tablet een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Lees meer over KopieID op Rijksoverheid.nl.
Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 e-mails.
Stap 3: Betaal voor de verklaring
Het aanvragen van een consulaire verklaring kost geld. U betaalt voor de verklaring op het moment dat u deze ophaalt bij het consulaat-generaal.
Een consulaire verklaring kost € 30.
Stap 4: Ontvang de verklaring
Na ontvangst en verwerking van uw betaling, duurt het gemiddeld 10 werkdagen om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen omdat uw aanvraag niet compleet is? Dan duurt het langer.
U krijgt bericht wanneer u de verklaring kunt ophalen. De verklaring is vanaf het moment van afgifte 6 maanden geldig.
U ontvangt de verklaring als een meertalig modelformulier in het Nederlands, Engels, Frans en Duits. Op de achterkant van het formulier staat daarnaast een uitleg in het Spaans, Grieks, Italiaans, Portugees en Turks. Heeft u de verklaring nodig in een andere taal? Dan moet u de verklaring laten vertalen door een beëdigd vertaler. Vraag de instantie die om de verklaring vraagt of u de verklaring en/of de vertaling moet laten legaliseren.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.