NederlandWereldwijd

Verklaring van in leven zijn (attestatie de vita) in Singapore

Woont u in Singapore? En heeft u een verklaring van in leven zijn nodig? De ambassade in Singapore kan deze voor u opstellen.

Wanneer heeft u een verklaring van in leven zijn nodig?

Nederlandse uitkeringsinstanties zoals het ABP en de Sociale Verzekeringsbank kunnen om een verklaring van in leven zijn (attestatie de vita) vragen.

Wat heeft u nodig?

Om een verklaring van in leven zijn aan te vragen moet u in persoon langskomen bij de consulaire afdeling van de ambassade of het consulaat. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

  • u heeft een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart
  • uw nationaliteit of nationaliteiten kan of kunnen worden vastgesteld
  • uw adres en woonplaats kunnen worden vastgesteld. Bijvoorbeeld door een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont
  • uw burgerlijke staat kan worden vastgesteld: bijvoorbeeld door een huwelijksakte

Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.

Stempelen van een verklaring van in leven zijn

Informatie: Ontvangt u een verzoek van de SVB om te bewijzen dat u nog leeft? U kunt via een app een levensbewijs verzenden. Lees hoe u dat doet op de pagina Levensbewijs voor AOW.

Sommige uitkeringsinstanties hebben eigen voorbedrukte verklaringen van in leven zijn opgesteld. De ambassade of het consulaat kan deze documenten ondertekenen en stempelen. Het ondertekenen en stempelen is gratis, behalve als u dit lokaal gratis kunt laten doen.

U moet wel aan enkele voorwaarden voldoen:

  • u heeft de Nederlandse nationaliteit
  • u komt zelf naar de ambassade of het consulaat
  • u laat een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart zien
  • u toont uw woonadres aan: bijvoorbeeld met officiĆ«le documenten van de autoriteiten
  • u tekent de documenten op de ambassade of het consulaat in het bijzijn van een medewerker van de ambassade of het consulaat

Verklaring bij gemeentehuis of notaris ook mogelijk

Als u niet naar de ambassade of het consulaat kunt komen, dan kunt u in sommige landen terecht bij het gemeentehuis of een notaris in de buitenlandse gemeente waar u woont.

Verklaring van in leven zijn in dit land of gebied

U kunt ook naar een lokale notaris gaan om de documenten te laten ondertekenen.

Procedure voor aanvragen verklaring

Maak een afspraak via het online afsprakensysteem voor het aanvragen van uw verklaring.

Als u wilt dat het document verstuurd wordt, moet u een aan uzelf geadresseerde, voldoende gefrankeerde envelop meenemen plus de leges betalen. Uw document zal daarmee naar u worden opgestuurd. Het versturen van documenten gebeurt op eigen risico.

Betaling

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en de betaalwijze.

Contact?

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder. Stel uw vragen via het contactformulier.