Verklaring van in leven zijn (attestatie de vita) in Wallis en Futuna
Woont u in Wallis en Futuna? En heeft u een verklaring van in leven zijn nodig? De Nederlandse ambassade in Wellington, Nieuw-Zeeland, kan deze voor u opstellen.
Wanneer heeft u een verklaring van in leven zijn nodig?
Nederlandse uitkeringsinstanties zoals het ABP en de Sociale Verzekeringsbank kunnen om een verklaring van in leven zijn (attestatie de vita) vragen.
Wat heeft u nodig?
Om een verklaring van in leven zijn aan te vragen moet u in persoon langskomen bij de consulaire afdeling van de ambassade. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
- u heeft een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart
- uw nationaliteit of nationaliteiten kan of kunnen worden vastgesteld
- uw adres en woonplaats kunnen worden vastgesteld. Bijvoorbeeld door een bewijs van inschrijving van de gemeente waar u woont
- uw burgerlijke staat kan worden vastgesteld: bijvoorbeeld door een huwelijksakte
Het kan zijn dat u het origineel moet laten legaliseren en vertalen. De regels verschillen per land.
Stempelen van een verklaring van in leven zijn
Sommige uitkeringsinstanties hebben eigen voorbedrukte verklaringen van in leven zijn opgesteld. De ambassade kan deze documenten ondertekenen en stempelen. Het ondertekenen en stempelen bij de ambassade is gratis, behalve als u dit lokaal gratis kunt laten doen.
U moet wel aan enkele voorwaarden voldoen:
- u heeft de Nederlandse nationaliteit
- u komt zelf naar de ambassade
- u laat een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart zien
- u toont uw woonadres aan: bijvoorbeeld met officiële documenten van de autoriteiten
- u tekent de documenten op de ambassade in het bijzijn van een medewerker van de ambassade
Verklaring bij gemeentehuis of notaris ook mogelijk
Als u niet naar de ambassade kunt komen, dan kunt u in sommige landen terecht bij het gemeentehuis of een notaris in de buitenlandse gemeente waar u woont.
Verklaring van in leven zijn in dit land of gebied
Maak een afspraak bij de Nederlandse ambassade in Wellington
Maak via het online afsprakensysteem een afspraak.
Hoeveel moet u betalen?
Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten van een verklaring.
Aanvragen per post of e-mail
Als u de verklaring per post of e-mail aanvraagt, verhoogt u het bedrag met de verzendkosten*. Betaal het totaalbedrag per cheque aan de ambassade:
Kingdom of the Netherlands - Regional Support Office Asia. Vermeld bij de overschrijving: consulaire verklaring + uw naam.
Aanvragen in persoon
Als u de aanvraag in persoon doet, betaald u de totale kosten (verklaring + verzendkosten* indien van toepassing) op het moment van uw aanvraag.
* Verzending binnen Nieuw-Zeeland: NZD 9,00. Verzending naar Amerikaans-Samoa, Cook eilanden, Frans-Polynesië, Kiribati, Niue, Pitcairn eilanden, Tokelau eilanden, Tuvalu of Wallis en Futuna: NZD 18,00.
Nog vragen?
Heeft u vragen? Stuur ons een e-mail via het contactformulier.