DigiD-activeringscode ophalen bij een balie in het buitenland
Woont u in het buitenland? En heeft u DigiD aangevraagd en een baliecode ontvangen? Dan heeft u een activeringscode nodig om uw DigiD te activeren. U kunt uw activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in het buitenland of in het Caribisch deel van het Koninkrijk. Bij de meeste balies moet u een hiervoor een afspraak maken.
DigiD-balies in het buitenland
- Australië (Sydney)
- Canada (Vancouver)
- Duitsland (Berlijn)
- Frankrijk (Parijs)
- Italië (Rome)
- Marokko (Rabat)
- Nieuw-Zeeland (Wellington)
- Spanje (Madrid)
- Suriname (Paramaribo)
- Thailand (Bangkok)
- Turkije (Ankara)
- Verenigde Staten van Amerika (Washington)
- Verenigd Koninkrijk (Londen)
- Zwitserland (Bern)
DigiD-balies in het Caribisch deel van het Koninkrijk
- Aruba (Oranjestad)
- Bonaire (Kralendijk)
- Curaçao (Willemstad)
- Sint Maarten (Philipsburg)
Nodig voor de afspraak
- Uw baliecode van 9 tekens, beginnend met een B. Deze baliecode heeft u na uw DigiD-aanvraag per sms en per e-mail ontvangen. Uw baliecode is tot 30 dagen na uw DigiD-aanvraag geldig.
Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.
Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart).
Uw burgerservicenummer (BSN), als deze niet op uw paspoort of identiteitskaart staat.
De telefoon waarvan u het telefoonnummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Op dit nummer ontvangt u tijdens de afspraak een sms met uw activeringscode.
DigiD activeren tijdens de afspraak
Tijdens de afspraak ontvangt u uw activeringscode per sms op de telefoon waarvan u het nummer heeft ingevuld bij de DigiD-aanvraag. Met de activeringscode kunt u uw DigiD activeren. Activeren kan via DigiD.nl. Tip: doe dat als u nog in de buurt bent van de balie. Mogelijk kunt u dan nog hulp vragen als het niet lukt.
De activeringscode is 21 dagen geldig. Zorg er daarom voor dat u binnen 21 dagen uw DigiD activeert. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen.
Heeft u hulp nodig?
Kunt u niet naar één van de DigiD-balies in het buitenland komen? Afhankelijk van uw situatie kunt u gebruik maken van één van de onderstaande alternatieven.
Activeringscode ontvangen via videobellen
Bent u in het buitenland? Dan kunt u uw DigiD-activeringscode ontvangen door te videobellen met NederlandWereldwijd.
Activeringscode ophalen bij een DigiD-balie in Nederland
U kunt uw activeringscode ook in persoon ophalen bij een DigiD-balie in Nederland.
DigiD aanvragen via de SVB
Ontvangt u AOW of krijgt u dit binnenkort? Dan kunt u een DigiD aanvragen via de SVB. U ontvangt uw activeringscode dan per brief. Als u DigiD aanvraagt via de SVB hoeft u niet langs een balie of te videobellen met NederlandWereldwijd.
Een ander Europees erkend inlogmiddel gebruiken
Heeft u geen DigiD, maar wel een ander Europees erkend inlogmiddel, ook wel bekend als eIDAS of eID? Hiermee kunt u ook online uw zaken regelen bij veel Nederlandse organisaties, zoals de Belastingdienst, DUO en de SVB. U heeft dan geen DigiD nodig.
Wilt u voor uw kind een DigiD-activeringscode ophalen? Maak (indien nodig) een afspraak bij een DigiD-balie en vul hierbij de gegevens van uw kind in.
Kind aanwezig bij de afspraak
Uw kind moet altijd aanwezig zijn tijdens de afspraak. Kinderen jonger dan 14 jaar mogen alleen onder begeleiding van een ouder of voogd een DigiD-activeringscode ophalen. Vanaf 14 jaar mogen kinderen zelf een activeringscode ophalen, maar u mag uw kind hier bij helpen.
Telefoonnummer kind
Heeft uw kind geen eigen telefoonnummer? Dan kunt u bijvoorbeeld het telefoonnummer van uzelf gebruiken. U kunt maximaal 5 verschillende DigiD-accounts aan een telefoonnummer koppelen.
Heeft u nog geen baliecode? Of is uw baliecode verlopen? Vraag dan een (nieuwe) DigiD aan. Na uw aanvraag ontvangt u een (nieuwe) baliecode per sms en e-mail.
DigiD aanvragen (en een baliecode ontvangen) vanuit het buitenland
Bent u uw DigiD gebruikersnaam vergeten? Vraag dan een nieuwe DigiD aan.
Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u een nieuw wachtwoord voor DigiD opvragen per e-mail of sms. U hoeft geen nieuwe videobelafspraak te maken.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons