Paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland
Als u in het buitenland woont, kunt u uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) aanvragen bij een van de 14 grensgemeenten in Nederland en op Schiphol.
Paspoort of ID-kaart aanvragen bij Nederlandse grensgemeenten
Bij uw aanvraag heeft u een aantal documenten nodig. Maak uw persoonlijke checklist (kies eerst het land) om te weten welke documenten u nodig heeft.
U maakt voor iedere aanvrager een checklist. Dus bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.
Kies uw grensgemeente
Gemeente | Wachttijd tot eerste afspraakmogelijkheid |
---|---|
Aalten | 2 weken |
Bergeijk | 12 - 14 weken |
Bergen op Zoom | 12 - 14 weken |
Breda | 4 - 6 weken |
Den Haag | 9 weken |
Echt-Susteren | 6 - 8 weken |
Enschede | 4 - 6 weken |
Heerlen | 4 - 6 weken |
Maastricht | 1 - 2 weken |
Montferland | 4 weken |
Nijmegen | 1 - 2 weken |
Oldambt | 12 - 14 weken |
Schiphol | 4 - 6 weken |
Sluis | 4 - 6 weken |
Venlo | 3 - 4 weken |
Houd rekening met lange verwerkingstijden
De aanvraag van een paspoort of ID-kaart bij een grensgemeente kan lang duren. De afhandeltijd hangt af van uw persoonlijke situatie en de documenten die u nodig heeft. Houd hier rekening mee bij uw aanvraag en het plannen van uw afspraak. Dit kunt u doen om de afhandeltijd zo kort mogelijk te houden:
- Zorg ervoor dat uw documenten compleet zijn voor u de afspraak maakt. Als er documenten missen, duurt de aanvraag langer. Maak uw persoonlijke checklist (kies eerst het land) om te weten welke documenten u nodig heeft.
- Dien uw aanvraag bij 1 grensgemeente in en maak bij die grensgemeente uw hele proces af. Dien niet meerdere aanvragen tegelijkertijd in bij verschillende grensgemeenten.
- Zeg op tijd uw afspraak af als u toch niet kunt komen.
Lagere tarieven bij aanvraag paspoort en ID-kaart in Nederland
De tarieven voor paspoorten en identiteitskaarten zijn bij de 14 grensgemeenten en Schiphol lager dan bij de Nederlandse ambassades en consulaten in het buitenland.