DigiD app activeren in het buitenland
Om de DigiD app te kunnen gebruiken, moet u de app eenmalig activeren. Hoe u dat doet in het buitenland, hangt af van uw situatie. Kies uw situatie en lees wat u moet doen.
Wat is uw situatie?
Heeft u een geactiveerde DigiD? En logt u in met gebruikersnaam en wachtwoord? Dan activeert u de app met een ID-check. Logt u in met sms, dan activeert u de app met de ID-check of sms-controle. Als u inlogt in de app, laat deze automatisch zien hoe u de app kunt activeren.
Heeft u DigiD met alleen gebruikersnaam en wachtwoord? Dan kunt u de DigiD app alleen activeren met de ID-check. Hiervoor heeft u een geldig Nederlands identiteitsbewijs nodig en een geschikte telefoon of tablet (met NFC-lezer).
Een geschikt identiteitsbewijs voor de ID-check
- Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven na 14 november 2014.
- Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart, afgegeven na 14 november 2014.
Geschikte telefoons en tablets voor de ID-check
Android-smartphone of tablet:
- met besturingssysteem Android 7.0 of hoger
- met een NFC-lezer
iPhone:
- model 7 of nieuwer
- met besturingssysteem iOS 13.2 of hoger
Stappenplan DigiD app activeren met ID-check
- Open de DigiD app op uw telefoon of tablet
- Klik op 'Activeren'
- U krijgt de vraag of u de DigiD app al gebruikt op een ander apparaat
- Klik op ‘Nee’
- Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’
- Kies een pincode van 5 cijfers en vul deze in
- Vul deze pincode nog eens in
- Klik op ‘Volgende’
- Klik op 'NFC aanzetten' als deze optie verschijnt (als NFC al aanstaat verschijnt deze button niet)
- Klik op ‘Start scannen’
- Scan uw identiteitsbewijs door het tegen de achterkant van uw telefoon of tablet te houden
- Laat de twee oranje schuifjes aanstaan als u altijd in twee stappen wilt inloggen en als u berichten wilt ontvangen over wijzigingen aan uw DigiD.
- Als uw e-mailadres nog niet bekend is bij DigiD, vul dan uw e-mailadres in. Dan ontvangt u ook per e-mail een bericht zodra er iets wijzigt in uw DigiD. Vul daarna in de app de controlecode in die u ontvangt per e-mail.
- De DigiD-app is geactiveerd
Onthoud de gekozen pincode goed. Voortaan heeft u deze nodig om in te loggen met de DigiD app.
Heeft u DigiD met sms-controle? Dan kunt u de DigiD app activeren met de ID-check of per sms. Voor het activeren met de ID-check heeft u een geldig Nederlandse identiteitsbewijs nodig en een geschikte telefoon of tablet (met NFC-lezer).
Een geschikt identiteitsbewijs voor de ID-check
- Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven na 14 november 2014.
- Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
Geschikte telefoons en tablets voor de ID-check
Android-smartphone of tablet:
- met besturingssysteem Android 7.0 of hoger
- met een NFC-lezer
iPhone:
- model 7 of nieuwer
- met besturingssysteem iOS 13.2 of hoger
Stappenplan DigiD app activeren met ID-check
- Open de DigiD app op uw telefoon of tablet
- Klik op 'Activeren'
- U krijgt de vraag of u de DigiD app al gebruikt op een ander apparaat
- Klik op ‘Nee’
- Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’
- Kies een pincode van 5 cijfers en vul deze in
- Vul deze pincode nog eens in
- Klik op ‘Volgende’
- Klik op 'NFC aanzetten' als deze optie verschijnt (als NFC al aanstaat verschijnt deze button niet)
- Klik op ‘Start scannen’
- Scan uw identiteitsbewijs door het tegen de achterkant van uw telefoon of tablet te houden
- Laat de twee oranje schuifjes aanstaan als u altijd in twee stappen wilt inloggen en als u berichten wilt ontvangen over wijzigingen aan uw DigiD.
- Als uw e-mailadres nog niet bekend is bij DigiD, vul dan uw e-mailadres in. Dan ontvangt u ook per e-mail een bericht zodra er iets wijzigt in uw DigiD. Vul daarna in de app de controlecode in die u ontvangt per e-mail.
- De DigiD-app is geactiveerd
Onthoud de gekozen pincode goed. Voortaan heeft u deze nodig om in te loggen met de DigiD app.
Lukt de ID-check niet?
Als het niet lukt om de DigiD app te activeren met de ID-check, dan krijgt u de optie om de app te activeren met sms-controle. Uw telefoonnummer voor de sms-controle moet nog actueel zijn, anders moet u een nieuwe DigiD aanvragen.
Stappenplan DigiD app activeren met sms
Kies voor ‘Activeren’
U krijgt de vraag of u de DigiD app al gebruikt op een ander apparaat. Klik op ‘Nee’
Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’
Kies een pincode van 5 cijfers en vul deze in
Herhaal de pincode
De app geeft automatisch de optie om te activeren met een sms. Kies hiervoor.
U ontvangt een sms-code op uw telefoon
Vul de sms-code in
Laat de twee oranje schuifjes aanstaan als u altijd in twee stappen wilt inloggen en als u berichten wilt ontvangen over wijzigingen aan uw DigiD.
Als uw e-mailadres nog niet bekend is bij DigiD, vul dan uw e-mailadres in. Dan ontvangt u ook per -email een bericht zodra er iets wijzigt in uw DigiD. Vul daarna in de app de controlecode in die u ontvangt per e-mail.
De DigiD app is geactiveerd
Heeft u uw DigiD geactiveerd op DigiD.nl en wilt u nu de app activeren? Dan kunt u de DigiD app activeren met de ID-check of per sms. Voor het activeren met de ID-check heeft u een geldig Nederlands identiteitsbewijs nodig en een geschikte telefoon of tablet (met NFC-lezer).
Een geschikt identiteitsbewijs voor de ID-check
- Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven na 14 november 2014.
- Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
Geschikte telefoons en tablets voor de ID-check
Android-smartphone of tablet:
- met besturingssysteem Android 7.0 of hoger
- met een NFC-lezer
iPhone:
- model 7 of nieuwer
- met besturingssysteem iOS 13.2 of hoger
Stappenplan DigiD app activeren met ID-check
- Open de DigiD app op uw telefoon of tablet
- Klik op 'Activeren'
- U krijgt de vraag of u de DigiD app al gebruikt op een ander apparaat
- Klik op ‘Nee’
- Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’
- Kies een pincode van 5 cijfers en vul deze in
- Vul deze pincode nog eens in
- Klik op ‘Volgende’
- Klik op 'NFC aanzetten' als deze optie verschijnt (als NFC al aanstaat verschijnt deze button niet)
- Klik op ‘Start scannen’
- Scan uw identiteitsbewijs door het tegen de achterkant van uw telefoon of tablet te houden
- Laat de twee oranje schuifjes aanstaan als u altijd in twee stappen wilt inloggen en als u berichten wilt ontvangen over wijzigingen aan uw DigiD.
- Als uw e-mailadres nog niet bekend is bij DigiD, vul dan uw e-mailadres in. Dan ontvangt u ook per e-mail een bericht zodra er iets wijzigt in uw DigiD. Vul daarna in de app de controlecode in die u ontvangt per e-mail.
- De DigiD-app is geactiveerd
Onthoud de gekozen pincode goed. Voortaan heeft u deze nodig om in te loggen met de DigiD app.
Lukt de ID-check niet?
Als het niet lukt om de DigiD app te activeren met de ID-check, dan krijgt u de optie om de app te activeren met sms-controle. Uw telefoonnummer voor de sms-controle moet nog actueel zijn, anders moet u een nieuwe DigiD aanvragen.
Stappenplan DigiD app activeren met sms
Kies voor ‘Activeren’
U krijgt de vraag of u de DigiD app al gebruikt op een ander apparaat. Klik op ‘Nee’
Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Volgende’
Kies een pincode van 5 cijfers en vul deze in
Herhaal de pincode
De app geeft automatisch de optie om te activeren met een sms. Kies hiervoor.
U ontvangt een sms-code op uw telefoon
Vul de sms-code in
Laat de twee oranje schuifjes aanstaan als u altijd in twee stappen wilt inloggen en als u berichten wilt ontvangen over wijzigingen aan uw DigiD.
Als uw e-mailadres nog niet bekend is bij DigiD, vul dan uw e-mailadres in. Dan ontvangt u ook per -email een bericht zodra er iets wijzigt in uw DigiD. Vul daarna in de app de controlecode in die u ontvangt per e-mail.
De DigiD app is geactiveerd
Gebruikersnaam of wachtwoord vergeten?
Bent u uw gebruikersnaam voor DigiD vergeten? Dan moet u een nieuwe DigiD aanvragen. Bent u uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u uw wachtwoord herstellen via DigiD.nl.
Lukt het niet?
Heeft u een geschikt identiteitsbewijs en een geschikt toestel? Maar lukt het niet om de DigiD app te activeren met de ID-check? Lees dan de volgende tips:
- Ga na of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld.
- Zorg dat u de ID-check goed uitvoert. Leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is. Zie ook de instructievideo 'DigiD app activeren met de ID-check'.
- Zit er een hoesje om uw telefoon of tablet? Verwijder dan het hoesje en probeer het nogmaals. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het identiteitsbewijs.
- Mogelijk wordt het signaal van de NFC-lezer verstoord door een metalen object (zoals een tafel). Leg het ID-bewijs in uw hand of op een andere plek en probeer het ID-bewijs opnieuw uit te lezen.
- Heeft u een iPhone? Houd het midden van het identiteitsbewijs aan de bovenkant van de telefoon.
- Heeft u een Android-toestel? Houd het identiteitsbewijs tegen de achterkant van de telefoon.
- Bij Samsung-toestellen werkt de NFC-lezer niet als u uw telefoon in de ‘spaarstand’ heeft staan. Schakel de ‘spaarstand’ uit, sluit de DigiD app af en open de app opnieuw.
- Maakt u gebruik van een iPhone of iPad? Schakel de privémodus uit.