ID-check toevoegen aan DigiD app
Woont u in het buitenland en gebruikt u de DigiD app? Dan kunt u de ID-check toevoegen aan de app. De ID-check is een eenmalige controle van uw Nederlandse identiteitsbewijs om te bevestigen wie u bent. Lees hoe u de ID-check toevoegt.
Wat heeft u nodig voor de ID-check?
Om de ID-check toe te voegen heeft u een geschikt Nederlands identiteitsbewijs nodig en een telefoon of tablet met NFC-lezer. De NFC-lezer leest informatie van de chip van uw identiteitsbewijs.
Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven vanaf 14 november 2014.
Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart, afgegeven vanaf 14 november 2014.
Android-smartphone of tablet:
- met besturingssysteem Android 7.0 of hoger
- met geactiveerde DigiD app
- met NFC-lezer (of uw telefoon of tablet een NFC-lezer heeft, ziet u in de specificaties van het apparaat)
iPhone:
- model 7 of nieuwer
- met besturingssysteem iOS 13.2 of hoger
- met geactiveerde DigiD app
Stappenplan ID-check toevoegen
- Open de DigiD app op uw telefoon of tablet
- Voer uw pincode in
- Klik op het menu-icoon linksboven op uw scherm
- Klik op 'ID-check'
- Klik op 'Doorgaan'
- Klik op 'NFC aanzetten' als deze optie verschijnt (als NFC al aanstaat verschijnt deze button niet)
- Klik op ‘Start scannen’
- Scan uw identiteitsbewijs door het tegen de achterkant van uw telefoon of tablet te houden
- De ID-check is nu toegevoegd
Na het toevoegen
Heeft u de ID-check toegevoegd? Dan ziet u in het menu van de DigiD app een groen vinkje staan bij 'ID-check'.
U kunt nu inloggen bij alle organisaties die DigiD als inlogmethode aanbieden. Ook kunt u inloggen bij overheidsorganisaties in andere Europese landen die zijn aangesloten op Europees inloggen.
Lukt het niet?
Heeft u een geschikt identiteitsbewijs en een geschikt toestel? Maar lukt het niet om de ID-check toe te voegen? Lees dan de volgende tips:
- Ga na of de NFC-lezer op uw telefoon of tablet is ingeschakeld.
- Zorg dat u de ID-check goed uitvoert. Leg uw apparaat met de achterkant op uw identiteitsbewijs. Mogelijk is de afstand tussen de NFC-lezer en de chip in uw identiteitsbewijs te groot. Vaak helpt het dan om uw apparaat over het bewijs te verschuiven totdat er een verbinding is. Zie ook de instructievideo ID-check toevoegen aan de DigiD app.
- Zit er een hoesje om uw telefoon of tablet? Verwijder dan het hoesje en probeer het nogmaals. De meeste apparaten geven een geluidssignaal als er verbinding wordt gemaakt met de chip in het identiteitsbewijs.
- Mogelijk wordt het signaal van de NFC-lezer verstoord door een metalen object (zoals een tafel). Leg het ID-bewijs in uw hand of op een andere plek en probeer het ID-bewijs opnieuw uit te lezen.
- Heeft u een iPhone? Houd het midden van het identiteitsbewijs aan de bovenkant van de telefoon.
- Heeft u een Android-toestel? Houd het identiteitsbewijs tegen de achterkant van de telefoon.
- Bij Samsung-toestellen werkt de NFC-lezer niet als u uw telefoon in de ‘spaarstand’ heeft staan. Schakel de ‘spaarstand’ uit, sluit de DigiD app af en open de app opnieuw.
- Maakt u gebruik van een iPhone of iPad? Schakel de privémodus uit.
Heeft u geen geschikt Nederlands identiteitsbewijs? Dan kunt u de ID-check niet toevoegen aan de DigiD app. Wilt u toch inloggen bij een organisatie waar de ID-check verplicht is? Dan kunt u hiervoor mogelijk een Europees erkend inlogmiddel gebruiken.
Inloggen met een Europees erkend inlogmiddel
Heeft u een ander Europees inlogmiddel? Dan kunt u hiermee mogelijk inloggen bij organisaties waar de ID-check verplicht is.
Europees erkende inlogmiddelen per land
Geen Europees erkend inlogmiddel?
Heeft u ook geen ander Europees erkend inlogmiddel? En wilt u toch inloggen bij een organisatie waarbij de ID-check verplicht is? Neem dan contact op met deze organisatie voor een andere mogelijkheid om uw gegevens in te zien of te wijzigen.
Heeft u zelf geen geschikt toestel om de ID-check uit te voeren? Dan kunt u hiervoor een toestel van iemand anders gebruiken. Op dit toestel downloadt u de CheckID app. Met de CheckID app maakt u een veilige verbinding en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app.
Wat heeft u nodig?
- Een geactiveerde DigiD app op uw eigen toestel.
- Een geschikt Nederlands identiteitsbewijs van uzelf.
- Een voor de CheckID app geschikte telefoon of tablet van iemand in uw omgeving. Op dit toestel downloadt u de CheckID app voor Android of iOS.
Geschikte identiteitsbewijzen voor de ID-check
- Uw Nederlandse rijbewijs, afgegeven vanaf 14 november 2014.
- Uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart.
Geschikte telefoons en tablets voor de CheckID app
Android-smartphone of tablet:
- met besturingssysteem Android 6.0 of hoger
- met NFC-lezer
iPhone:
- model 7 of nieuwer
- met besturingssysteem iOS 13.0 of hoger
Stappenplan ID-check toevoegen met de CheckID-app
- De persoon die u helpt moet de CheckID app downloaden voor Android of iOS.
- Open de DigiD app op uw eigen telefoon en voer uw pincode in.
- De persoon die u helpt, opent de CheckID app.
- Druk op Koppelcode nodig? in uw DigiD app.
- Voer de code die in uw DigiD app verschijnt in op de CheckID app.
- Scan met de DigiD app de QR-code die in de CheckID app verschijnt.
- Bevestig in de DigiD app dat u de eenmalige ID-check wilt uitvoeren.
- Voer de pincode van uw DigiD app in.
- Houd uw identiteitsbewijs tegen de achterkant van de telefoon met de CheckID app en druk op ‘Start scannen’.
De CheckID app maakt een beveiligde verbinding met DigiD en voegt de ID-check toe aan uw DigiD app.
Na het toevoegen
Heeft u de ID-check toegevoegd? Dan ziet u in het menu van de DigiD app een groen vinkje staan bij 'ID-check'.
U kunt nu inloggen bij alle organisaties die DigiD als inlogmethode aanbieden. Ook kunt u inloggen bij overheidsorganisaties in andere Europese landen die zijn aangesloten op Europees inloggen.