Legaliseren van documenten uit Australië voor gebruik in Nederland
U wilt een document uit Australië gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.
Goed om te weten
- Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
- Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.
Waar laat u uw document legaliseren?
U haalt de apostille bij het Australische ministerie van Buitenlandse Zaken. Hoe u contact kunt opnemen, vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Een afschrift van een geboorte- of huwelijksakte vraagt u op bij het register voor geboorte, huwelijk en overlijden (registrar of births, deaths and marriages), in de deelstaat waar de gebeurtenis plaatsvond.
Een afschrift van een overlijdensakte vraagt u op bij het register voor geboorte, huwelijk en overlijden (registrar of births, deaths and marriages), in de deelstaat van de plaats waar de overledene het laatst woonde.
Een verklaring van ongehuwd zijn (single status certificate/record of no result) vraagt u op bij het register voor geboorte, huwelijk en overlijden (registrar of births, deaths and marriages), in de deelstaat waar u woont, of het laatst woonde.
Een afschrift van een echtscheidingsakte vraagt u op bij het gerechtshof (family court of supreme court) dat uw scheiding behandelde.
Een origineel naturalisatiecertificaat vraagt u op bij het register voor geboorte, huwelijk en overlijden (registrar of births, deaths and marriages), in de deelstaat waar de naturalisatie plaatsvond.
Wilt u een ander document aanvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.