NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Madagaskar voor gebruik in Nederland

U wilt documenten uit Madagaskar gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Malagassische ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Dar es Salaam in Tanzania uw document.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Madagaskar? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten in het Malagassisch moet u voor gebruik in Nederland laten vertalen: volg de stappen 1 tot en met 3.
  • Documenten in het Frans hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 2 en 3.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Malagassisch opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Madagaskar legaliseren.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren. Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Madagaskar

Laat uw document en eventueel de vertaling eerst legaliseren door het Malagassische ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Dar es Salaam (Tanzania)

Daarna levert u het document in bij de honorair consul in Antananarivo in Madagaskar (informatie in het Engels). De honorair consul zorgt ervoor dat de Nederlandse ambassade in Dar es Salaam in Tanzania uw document legaliseert. U haalt het document weer op in Antananarivo.

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Stuur een e-mail om een afspraak te maken.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

Het verwerken van legalisaties duurt ongeveer 1 maand. Als uw document klaar is, informeert het consulaat u daarover.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland. 

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet? 

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Een afschrift van een geboorte-, huwelijks- of overlijdensakte vraagt u op bij het kantoor van de burgemeester (mairie) van de stad waar de gebeurtenis plaatsvond.

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij het kantoor van de burgemeester (mairie) van de stad waar u woont.

Een afschrift van een echtscheidingsakte (jugement de divorce) vraagt u op bij de Rechtbank in Eerste Aanleg (Tribunal de Première Instance) in de provincie waar de echtscheiding plaatsvond.

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.