NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Maleisië voor gebruik in Nederland

U wilt documenten uit Maleisië gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Maleisische ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur uw document.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Maleisië? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • In Maleisië zijn het Maleisisch en Engels officiële talen. Documenten zoals geboorte- en overlijdensaktes worden vaak in het Engels afgegeven.
  • Documenten in het Maleisisch moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 1 tot en met 3.
  • Documenten in het Engels hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 2 en 3.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Maleisisch opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Maleisië legaliseren. Hoe u dat doet leest u bij stap 2 en 3.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Maleisië

Laat uw document en eventueel de vertaling eerst legaliseren door het Maleisische ministerie van Buitenlandse Zaken (informatie in het Engels).

Informatie: In Maleisië noemt met het legaliseren van documenten in het Engels "attestation of documents" of "document attestation".

Ga naar stap 3.

Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur

Laat uw document en eventueel de vertaling daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur.

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

  • U kunt de documenten de eerstvolgende werkdag na het indienen weer ophalen.
  • Ophalen kan van maandag tot en met donderdag tussen 08.30 en 11.00 uur. Een afspraak maken is niet nodig. Houd wel rekening met de sluitingsdagen van de ambassade.
  • U kunt de documenten ook laten opsturen per post.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Een afschrift van een geboorte- of overlijdensakte vraagt u op bij het Nationale Registratie Departement van het ministerie van Binnenlandse Zaken (informatie in het Engels en Maleisisch).

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u als volgt op:

Moslim

Heeft u de Maleisische nationaliteit en bent u moslim? Vraag de verklaring op bij een religieuze autoriteit (Religious Office) in de plaats waar u woont of heeft gewoond.

Niet-moslim

Heeft u de Maleisische nationaliteit en bent u geen moslim? Vraag de verklaring op bij het Nationale Registratie Departement van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De informatie op de site is in het Engels en Maleisisch.

Nederlander

Bent u Nederlander? Het maakt dan niet uit wat uw religie is. Ga voor de verklaring van ongehuwd zijn naar de Nederlandse ambassade in Kuala Lumpur.

Een afschrift van een huwelijksakte vraagt u als volgt op:

Moslim

Bent u moslim? Vraag het afschrift op bij de Shariarechtbank in Kuala Lumpur.

Niet-moslim

Bent u geen moslim? Vraag het afschrift op bij het Nationale Registratie Departement van het ministerie van Binnenlandse Zaken (informatie in het Engels en Maleisisch).

Een afschrift van een echtscheidingsakte vraagt u als volgt op:

Moslim

Bent u moslim? Vraag het afschrift op bij de Shariarechtbank in Kuala Lumpur.

Niet-moslim

Bent u geen moslim? Vraag het afschrift op bij het Nationale Registratie Departement van het ministerie van Binnenlandse Zaken (informatie in het Engels en Maleisisch).

U kunt ook terecht bij de rechtbank waar de echtscheiding werd uitgesproken.

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Maleisië.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.