NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Mozambique voor gebruik in Nederland

U wilt documenten uit Mozambique gebruiken in Nederland. U laat deze eerst legaliseren door het Mozambikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarna legaliseert de Nederlandse ambassade in Maputo uw document.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Mozambique? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten in het Portugees moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Portugees opgesteld? Voor gebruik in Nederland heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Mozambique legaliseren.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Ga naar stap 2.

Stap 2: Legalisatie door de Mozambikaanse autoriteiten

Laat uw document en eventueel de vertaling eerst legaliseren door het Mozambikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Stap 3: Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Mozambique

Laat uw document en eventueel de vertaling daarna legaliseren door de Nederlandse ambassade in Maputo.

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. U kunt een afspraak maken via het online afsprakensysteem.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

  • Het duurt meestal 1 werkdag voordat uw document gelegaliseerd is.
  • Als uw document klaar is, informeert de ambassade u daarover.
  • De ambassade stuurt geen documenten per post.
  • U kunt uw document ophalen op maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 12.00 uur. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. Bekijk voordat u komt ook de dagen waarop de ambassade gesloten is.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

De volgende documenten vraagt u op bij de burgerlijke stand van de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvond:

  • afschrift van een geboorteakte (certidao narrativa completa de nascimento)
  • afschrift van een huwelijksakte (certidao narrativa completa de casamento)
  • afschrift van een overlijdensakte (certidao de obito)

Een afschrift van een echtscheidingsakte (certidao de divorcio) vraagt u op bij 1 van de volgende instanties:

  • de burgerlijke stand van de gemeente waar het huwelijk werd ontbonden
  • de rechtbank (tribunal judicial)

Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij uw stadsgewest (distrito urbano do bairro).

Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Mozambique.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.