Legaliseren van documenten uit Nauru voor gebruik in Nederland
U wilt een document uit Nauru gebruiken in Nederland. U heeft legalisatie nodig van het Nauruaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Goed om te weten
- Documenten in het Nauruaans moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland.
Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen. - Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen? Dan moeten deze erbij zitten.
Stap 1: Laat uw document vertalen
Is uw document in het Nauruaans opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.
- Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
- Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.
Ga naar stap 2.
- Laat het originele document in Nauru legaliseren.
- Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).
Ga naar stap 2.
Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Nauru
Laat uw document en eventueel de vertaling eerst legaliseren door het Nauruaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Vraag aan de autoriteiten in Nauru waar u een document van de burgerlijke stand opvraagt.
De volgende documenten kunt u opvragen:
- afschrift van een geboorteakte
- afschrift van een huwelijksakte
- afschrift van een echtscheidingsakte
- afschrift van een overlijdensakte
Vraag aan de autoriteiten in Nauru waar u verklaring van ongehuwd zijn opvraagt.
Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.