NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Puerto Rico voor gebruik in Nederland

U wilt een document uit Puerto Rico gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van de lokale Amerikaanse autoriteiten. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.

Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Puerto Rico? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • In Puerto Rico worden documenten in het Engels afgegeven. Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
  • Documenten in het Spaans moet u wel laten vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits. 
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.

Waar laat u uw document legaliseren?

U haalt de apostille bij de lokale Amerikaanse autoriteiten in San Juan. De contactgegevens vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).

Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Bonaire, Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

Documenten van de burgerlijke stand vraagt u op bij de Puerto Ricaanse Gezondheidsdienst via VitalChek (informatie in het Engels en Spaans).

De volgende documenten kunt u opvragen:

  • afschrift van een geboorteakte
  • afschrift van een huwelijksakte
  • afschrift van een echtscheidingsakte
  • afschrift van een overlijdensakte

Vraag aan autoriteiten op Puerto Rico waar u een verklaring van ongehuwd zijn opvraagt. 

Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

Na legalisatie

Controle van uw document in Nederland

De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

Geldigheid van uw document

Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.