NederlandWereldwijd

Legaliseren van documenten uit Rwanda voor gebruik in Nederland

U wilt een document uit Rwanda gebruiken in Nederland. U laat het document eerst legaliseren door het Rwandese ministerie van Justitie. Daarna laat u het document legaliseren met een (e-)apostille door het Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken. Een (e-)apostille is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaar maakt voor gebruik in Nederland.

Waarschuwing: Rwanda is per 5 juni 2024 aangesloten bij het Apostilleverdrag. Is uw document afgegeven én gelegaliseerd door het Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken vóór 5 juni 2024? Dan kunt u dat document nog laten legaliseren door de Nederlandse ambassade in Kigali.
Let op: Wilt u een Nederlands document gebruiken in Rwanda? Kijk dan op de pagina Legaliseren van Nederlandse documenten voor gebruik in het buitenland.

Goed om te weten

  • Documenten in het Kinyarwanda moet u laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg de stappen 1 en 2.
  • Documenten in het Frans en Engels hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland: volg stap 2.
  • Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.

Stap 1: Laat uw document vertalen

Is uw document in het Kinyarwanda opgesteld? Dan heeft u een vertaling nodig. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler naar het Nederlands, Engels, Frans of Duits.

  1. Laat het document vertalen door een beëdigd vertaler.
  2. Laat zowel het document als de vertaling legaliseren.

Ga naar stap 2.

  1. Laat het originele document in Rwanda legaliseren. Hoe u dat doet, leest u bij stap 2.
  2. Laat het gelegaliseerde document in Nederland vertalen door een beëdigd vertaler. U hoeft de vertaling niet te laten legaliseren.
    Een beëdigd vertaler in Nederland kunt u vinden op de website van de Raad van Rechtsbijstand (Bureau Wbtv).

Stap 2: Legalisatie door de autoriteiten van Rwanda

Laat uw document en eventueel de vertaling legaliseren door:

  1. Het Office Notarial de Kigali van het Rwandese ministerie van Justitie.

    en
  2. Het Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken (afdeling Protocol) in Kigali.
    Is uw document afgegeven op of na 5 juni 2024? Dan kunt u online via de Rwandese overheidswebsite Irembo Gov (informatie in het Engels) een e-apostille aanvragen. Daarna is uw document klaar voor gebruik in Nederland.

Na deze legalisaties is het document klaar voor gebruik in Nederland.

U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

Legalisatie door de Nederlandse ambassade in Kigali (alleen voor documenten afgegeven < 05 juni 2024)

Laat uw document en eventueel de vertaling legaliseren door de Nederlandse ambassade in Kigali.

Voor het legaliseren van documenten is een afspraak nodig. Maak een afspraak via het online afsprakensysteem.

Bekijk het overzicht van de consulaire tarieven voor de kosten en hoe u kunt betalen.

  • De consulaire balie is open op dinsdag en donderdag. De legalisatie is de volgende consulaire openingsdag klaar. Als uw document klaar is, informeert de ambassade u daarover.
  • Gelegaliseerde documenten ophalen kan op dinsdag- en donderdagmiddag tussen 13.30 en 16.30 uur. Maak hiervoor een afspraak.
  • De ambassade stuurt geen documenten per post.

Heeft u het document nog niet?

Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.

    Als u een Rwandees ID-nummer heeft, kunt u de onderstaande documenten aanvragen via de Rwandese overheidswebsite Irembo Gov (informatie in het Engels).

    Aandachtspunten

    • Bij het aanvragen van een certificaat kunt u aangeven in welke taal u het wilt ontvangen. Als u het certificaat in het Engels of Frans aanvraagt, hoeft u het niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
    • Nadat u het certificaat heeft ontvangen, moet u het uitprinten en laten legaliseren zoals hierboven beschreven.
    • Heeft u geen Rwandees ID-nummer maar wel een National Population Registry (NPR) nummer? Dan kunt u daarmee online een Rwandees ID-nummer aanvragen. Met dat ID-nummer kunt u online een certificaat aanvragen.
    • Heeft u geen Rwandees ID-nummer en ook geen NPR-nummer? Dan kunt u eerst online een NPR-nummer aanvragen via de Irembo website. U moet daarvoor een bewijs overleggen dat u in Rwanda geboren bent. Na betaling krijgt u een NPR-nummer waarmee u online een ID-nummer aan kunt vragen. Als u niet in Rwanda woont, kunt u de verificatie van de biometrische kenmerken doen bij een ambassade van Rwanda bij u in de buurt.

    Een afschrift van een geboorteakte (acte de naissance/attestation de naissance), huwelijksakte (attestation de mariage) of echtscheidingsakte (acte de divorce>) vraagt u op bij de gemeente (commune) waar de gebeurtenis plaatsvond.

    Een verklaring van ongehuwd zijn (attestation de célibat) vraagt u op bij de gemeente (commune) in uw geboorteplaats of waar u woont.

    Een afschrift van een overlijdensakte vraagt u op in de gemeente (commune) waar de overledene is geboren.

    Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.

    Hulp nodig bij het opvragen en legaliseren van uw documenten?

    Het Consulair Dienstencentrum kan voor Nederlanders bemiddelen bij het opvragen en legaliseren van documenten uit Rwanda.

    Na legalisatie

    Controle van uw document in Nederland

    De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.

    Geldigheid van uw document

    Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.

    Contact

    Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
    Neem contact op met ons.