Legaliseren van documenten uit Trinidad en Tobago voor gebruik in Nederland
U wilt een document uit Trinidad en Tobago gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van de lokale autoriteiten. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.
Goed om te weten
- Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
- De autoriteiten van Trinidad en Tobago geven geen elektronische apostilles (e-apostilles) af. Heeft u een digitaal afschrift van een akte ontvangen? Print dat afschrift uit en laat de hard copy van het afschrift legaliseren.
- Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.
Waar laat u uw document legaliseren?
U haalt de apostille bij de autoriteiten van Trinidad en Tobago. De contactgegevens vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, CuraƧao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Documenten van de burgerlijke stand vraagt u online op via de Vital Events Online Application Service (informatie in het Engels) van de Registrar General's Department. U kunt bij de aanvraag aangeven of u een apostille nodig heeft.
De volgende documenten kunt u opvragen:
- afschrift van een geboorteakte
- afschrift van een huwelijksakte
- afschrift van een overlijdensakte
Een verklaring van ongehuwd zijn vraagt u op bij de burgerlijke stand (Registrar General's Department, informatie in het Engels).
Een afschrift van een echtscheidingsakte vraagt u op via e-mail (fcn.registrar@ttlawcourts.org) bij het hooggerechtshof van Trinidad en Tobago (informatie in het Engels). U ontvangt het afschrift digitaal via e-mail.
Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.