Legaliseren van documenten uit Verenigde Staten van Amerika voor gebruik in Nederland
U wilt een document uit de Verenigde Staten gebruiken in Nederland. U heeft daarvoor legalisatie nodig van de Amerikaanse autoriteiten. Dit gebeurt met een apostille. Dit is een verkorte vorm van legalisatie waarmee u uw document klaarmaakt voor gebruik in Nederland.
Goed om te weten
- Engelstalige documenten hoeft u niet te laten vertalen voor gebruik in Nederland.
- Uw document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen, dan moeten deze erbij zitten.
Waar laat u uw document legaliseren?
U haalt de apostille bij de Amerikaanse autoriteiten. De contactgegevens vindt u op de site van de Haagse Conferentie voor Internationaal Privaatrecht (HCCH) (informatie in het Engels).
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u een document dat is afgegeven door het Amerikaanse consulaat-generaal in Amsterdam? Laat het document dan legaliseren door het Consulair Dienstencentrum in Den Haag.
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Heeft u een document dat is afgegeven door het Amerikaanse consulaat in Willemstad (Curaçao)? Laat het document dan legaliseren door de Dienst Buitenlandse Betrekkingen (DBB) in Willemstad.
Na legalisatie is het document klaar voor gebruik in Nederland.
U kunt het document ook gebruiken in Aruba, Curaçao, Sint Maarten, Bonaire, Saba en Sint Eustatius.
Legaliseer uw originele naturalisatiecertificaat van de VS met een apostille. Een kopie van het certificaat wordt niet geaccepteerd. Omdat het naturalisatiecertificaat een federaal document is, moet u de apostille bij het state department in Washington D.C. aanvragen (informatie in het Engels). Apostilles uit andere staten worden niet geaccepteerd.
Heeft u het document nog niet?
Lees waar u het document opvraagt als u het nog niet heeft.
Documenten van de burgerlijke stand vraagt u op via Vital Statistics (informatie in het Engels).
De volgende documenten kunt u opvragen:
- afschrift van een geboorteakte
- afschrift van een huwelijksakte
- afschrift van een echtscheidingsakte
- afschrift van een overlijdensakte
Voor een verklaring van ongehuwd zijn heeft u een affidavit nodig. Een affidavit is een schriftelijke verklaring onder ede die u bij een notaris doet. De notaris bevestigt uw handtekening.
Als u in Nederland bent ingeschreven bij een gemeente, vraagt u de verklaring aan bij de gemeente.
Op de website van de FBI kunt u een Rap Sheet aanvragen (informatie in het Engels). Dit is een verklaring waaruit blijkt dat uw gedrag in de Verenigde Staten in het verleden geen bezwaar vormt om een specifieke taak of functie te vervullen.
Heeft u een VOG uit Nederland nodig? Lees de informatie op onze pagina Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) buiten Nederland.
Wilt u een ander document opvragen? Vraag aan de lokale autoriteiten waar u dit kunt doen.
Na legalisatie
Controle van uw document in Nederland
De legalisatie betekent niet dat de inhoud klopt of dat het document echt is. Een gemeente in Nederland, de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of een andere organisatie kan dit nog controleren. De stempel of de sticker op uw document betekent alleen dat de juiste handtekening op uw document staat.
Geldigheid van uw document
Hoelang uw document of legalisatiestempel geldig is, verschilt per organisatie. Neem voor meer informatie contact op met de organisatie in Nederland die vraagt om het document.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons.