NederlandWereldwijd

Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in Bhutan woont

Wilt u een Nederlands paspoort of ID-kaart aanvragen en woont u in Bhutan? Volg dan dit stappenplan.

Stap 1: Maak uw persoonlijke checklist

U heeft een aantal documenten nodig om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Met een persoonlijke checklist weet u welke documenten dat zijn. Maak voor elke aanvraag een aparte checklist. Bijvoorbeeld 1 voor uzelf en 1 voor uw kind.

Heeft u een checklist aangemaakt? Ga door naar stap 2.

Stap 2: Check de extra eisen

In uw persoonlijke checklist (uit stap 1) ziet u dat u documenten uit Bhutan nodig heeft om een paspoort of ID-kaart aan te vragen. Hier leest u welke documenten dat zijn. En of u documenten moet laten legaliseren en vertalen.

U moet aantonen dat u legaal in Bhutan woont. Dit kan met 1 van de volgende documenten:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
  • een geldige verblijfsvergunning
  • als u ook de Bhutaanse nationaliteit heeft: een geldig Bhutaans paspoort of Bhutaanse ID-kaart

Vraagt u voor uw baby voor het eerst een paspoort of ID-kaart aan? Dan gebruikt u de geboorteakte als bewijs van legaal verblijf.

Heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Bhutan? Dan moet u deze laten legaliseren. Bekijk meer informatie over het legaliseren van documenten uit Bhutan.

Heeft u een document uit een ander land? Bekijk of u het document moet laten legaliseren.

U kunt documenten inleveren in het Nederlands, Engels, Duits of Frans. Heeft u een document in het Dzongkha? Laat het document dan vertalen door een beëdigd vertaler.

Stap 3: Maak een afspraak

Heeft u alle documenten uit uw checklist bij stap 1 verzameld? En voldoen de documenten aan alle eisen bij stap 2? Dan kunt u een afspraak maken in India of in Nederland. Vraagt u een paspoort en een ID-kaart aan? Maak dan voor elk document een aparte afspraak.

Waarschuwing:

Neem alle documenten uit uw checklist mee naar uw afspraak. Print de checklist ook uit. En neem deze mee. Wij kunnen u niet helpen als 1 van deze documenten ontbreekt:

  • Aanvraagformulier voor paspoort of ID-kaart (ingevuld, geprint en ondertekend)
  • Toestemmingsverklaring ouder / gezaghebber voor minderjarige aanvrager(s). Vraagt u een paspoort aan voor uw kind jonger dan 18 jaar? Of een ID-kaart voor uw kind jonger dan 12 jaar? En kunt u of de andere ouder niet aanwezig zijn bij de aanvraag? Dan moet deze ouder de toestemmingsverklaring invullen en ondertekenen. En een kopie van zijn of haar paspoort of ID-kaart meegeven. Op de kopie moet de datum en handtekening staan van de ouder die niet meekomt.
  • Paspoort of ID-kaart. Neem al uw Nederlandse en/of buitenlandse paspoorten en ID-kaarten mee. Ook als 1 van deze documenten is verlopen.

U kunt geen afspraak maken in Bhutan. U kunt terecht bij de Nederlandse ambassade in een ander land, bijvoorbeeld India.

Maak online een afspraak bij de ambassade in New Delhi

Maak online een afspraak bij het consulaat-generaal in Mumbai

Afspraak wijzigen of afzeggen

Heeft u een afspraak gemaakt? Dan krijgt u een bevestiging per e-mail. Daarin staat ook een link waarmee u de afspraak kunt wijzigen of afzeggen.

U kunt een paspoort of ID-kaart aanvragen bij een grensgemeente in Nederland of op Schiphol. U hoeft dan niet verder te lezen bij stap 4 en 5.

Stap 4: Ga naar uw afspraak

U moet zelf langskomen om uw paspoort of ID-kaart aan te vragen. Ook als u jonger dan 18 jaar bent.

Neem alle documenten uit uw persoonlijke checklist mee. Print de checklist ook uit en neem deze mee.

Moet u documenten laten legaliseren en/of vertalen? Neem dan de gelegaliseerde en vertaalde documenten mee.

In het overzicht van de consulaire tarieven in India ziet u wat een paspoort of ID-kaart kost en hoe u kunt betalen.

Een paspoort of ID-kaart kost minder bij een grensgemeente en op Schiphol.

Nee. Heeft u uw paspoort of ID-kaart nog nodig? Dan kunt u deze houden.

Wanneer moet ik mijn oude paspoort of ID-kaart inleveren?

Komt u uw nieuwe paspoort of ID-kaart ophalen? Dan levert u uw oude paspoort of ID-kaart op dat moment in.

Laat u uw nieuwe paspoort of ID-kaart opsturen? Dan stuurt u eerst uw oude naar de ambassade. Pas dan stuurt de ambassade uw nieuwe paspoort of ID-kaart op. Er is dus een periode waarin u geen paspoort of ID-kaart heeft. Wilt u uw oude paspoort of ID-kaart terug? Geef dit aan bij de ambassade.

Ik heb een verblijfsvergunning of visum in mijn oude paspoort staan, wat nu?

Staat er een verblijfsvergunning of visum in uw oude paspoort? En wilt u die blijven gebruiken? Meld dit bij het inleveren van uw oude paspoort. Die pagina’s worden dan niet ongeldig gemaakt.

Stap 5: Paspoort of ID-kaart ophalen of laten opsturen

U krijgt een e-mail als uw nieuwe paspoort of ID-kaart klaar is. U moet uw nieuwe document binnen 3 maanden ophalen of laten opsturen. Daarna wordt het vernietigd.

Op de pagina Hoelang duurt het om een Nederlands paspoort of ID-kaart aan te vragen in het buitenland leest u meer over de verwerkingstijd van een paspoort of ID-kaart.

U kunt uw nieuwe paspoort of ID-kaart tijdelijk niet ophalen.

U kunt uw nieuwe paspoort laten opsturen naar een adres in India via een koerier (DTDC). Doorloop daarvoor de volgende stappen:

  1. Check bij DTDC of de dienst beschikbaar is op uw adres. DTDC is telefonisch bereikbaar via +91 97 1100 1980 van maandag tot en met zaterdag van 10.00 - 17.00 uur.
  2. Is de dienst beschikbaar op uw adres? Dan vraagt DTDC u om een ​​online betaling van INR 700.
  3. Heeft u betaald? Dan ontvangt u per sms een Airway Bill-nummer (AWB-nummer). Bewaar het AWB-nummer goed.
  4. Print het disclaimerformulieruit, vul het in en schrijf het AWB-nummer onder aan de pagina.
  5. Vraag tijdens uw afspraak bij de ambassade in New Delhi of het consulaat-generaal in Mumbai om een ​​DTDC-envelop. Schrijf daarop in blokletters uw adres, paspoortnummer en AWB-nummer. Uw nieuwe paspoort wordt dan in de DTDC-envelop naar u verstuurd.
  6. Wilt u uw zending volgen? Gebruik daarvoor uw AWB-nummer.

U kunt uw nieuwe ID-kaart meestal niet laten opsturen. Check tijdens uw aanvraag of dit kan.

Contact

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons