Nooddocument aanvragen in India
Is uw paspoort of ID-kaart kwijt of gestolen in India? En heeft u een nooddocument nodig om binnenkort te reizen? Volg de stappen om een nooddocument aan te vragen.
Stuur zo snel mogelijk een e-mail naar de ambassade in New Delhi of het consulaat-generaal in Mumbai of Bangalore:
- New Delhi: nde-ca@minbuza.nl
- Mumbai: bom-ca@minbuza.nl
- Bangalore: bgl-ca@minbuza.nl
Stuur de volgende gegevens mee:
- het telefoonnummer waarop u bereikbaar bent
- uw exacte reisroute
- uw huidige locatie
Stuur de volgende documenten mee:
- een volledig ingevuld paspoortaanvraagformulier
- een volledig ingevulde verklaring vermissing reisdocument (C2-formulier)
- 2 pasfoto’s die voldoen aan de Nederlandse eisen. Bekijk bij welke fotografen u in India terecht kunt.
- bewijs dat u toerist bent of bewijs dat u uw reis niet kunt uitstellen
- als u reist met het vliegtuig, de trein, bus of boot: tickets voor u verdere reis
- als u die heeft: een foto of scan van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart.Heeft u deze niet? Stuur dan de volgende gegevens zoals die vermeld staan op uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart:
- uw volledige naam
- uw geboortedatum
- de naam van de instantie die het document heeft afgegeven (burgemeester van …)
- de datum van afgifte
- als u die heeft: andere identiteitsbewijzen of foto’s of scans daarvan
- als u die heeft: een schriftelijk bewijs van aangifte met vermelding van verlies of diefstal van uw paspoort of ID-kaart
Jonger dan 18 jaar
Is het nooddocument voor iemand van jonger dan 18 jaar? Dan is ook toestemming nodig van de ouder(s) of voogd(en). Zij moeten:
- kopieën van hun paspoort of ID-kaart meenemen
- het paspoortaanvraagformulier ondertekenen of een bewijs van toestemming invullen
De ambassade of het consulaat-generaal vraagt toestemming aan het ministerie van Buitenlandse Zaken om het nooddocument af te geven. Dit duurt meestal 1 tot 3 werkdagen. Heeft u geen kopie van uw verloren of gestolen paspoort of ID-kaart meegestuurd? Dan kan het langer duren.
Heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken toestemming gegeven om het nooddocument af te geven? Dan neemt de ambassade of het consulaat-generaal contact met u op om te bespreken waar en wanneer u het nooddocument kunt aanvragen.
Aangifte doen
Terwijl u wacht kunt u aangifte doen van vermissing of diefstal van uw paspoort of ID-kaart bij de lokale politie. Dit is niet verplicht, maar wel handig. Vraag daarbij om een schriftelijk bewijs van aangifte. Dit bewijs heeft u misschien nodig voor uw verzekering of de lokale autoriteiten.
De ambassade of het consulaat-generaal vertelt u waar en wanneer uw afspraak is. Neem alle documenten uit de lijst hierboven mee naar uw afspraak.
U betaalt ter plekke. In het overzicht van de consulaire tarieven in India ziet u wat een nooddocument kost en hoe u kunt betalen.
Zodra uw aanvraag is verwerkt, staat uw paspoort of ID-kaart internationaal geregistreerd als vermist. Zo kan niemand ermee reizen. Vindt u uw paspoort of ID-kaart weer terug? Dan mag u er ook niet mee reizen.
De ambassade of het consulaat-generaal vertelt u waar en wanneer u uw document kunt ophalen. Houd er rekening mee dat een nooddocument minder lang geldig is dan een paspoort of ID-kaart.
Beslist het ministerie van Buitenlandse Zaken dat u een nieuw paspoort of een nieuwe ID-kaart nodig heeft? Bijvoorbeeld omdat het land waar u naartoe reist geen Nederlands nooddocument accepteert? Dan duurt de aanvraag langer. Houd rekening met 4 weken.
Had u een Indiaas visum of verblijfsvergunning in uw verloren of gestolen paspoort staan? Vraag dan een uitreisvisum aan bij de Foreigners Regional Registration Office (FRRO). Doe dit zo snel mogelijk nadat u uw nooddocument heeft opgehaald. Lees meer informatie over het aanvragen van een uitreisvisum in India.
Contact
Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder.
Neem contact op met ons