NederlandWereldwijd

Verklaring van Nederlanderschap aanvragen als u in Burundi woont

Bent u een meerderjarige Nederlander met een dubbele nationaliteit en woont u in Burundi? En wilt u een verklaring van Nederlanderschap (VBN) aanvragen om uw Nederlandse nationaliteit te behouden? Voor de aanvraag van een verklaring van Nederlanderschap heeft u een aantal documenten nodig. Welke dit zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie.

Waarschuwing: Check eerst of u een verklaring aan kunt vragen.

Hoe u de verklaring aanvraagt hangt af van uw situatie:

  1. Ik heb nog nooit een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart gehad: U kunt geen verklaring Nederlanderschap aanvragen. Vraag een paspoort of ID-kaart aan.
  2. Ik heb een verlopen Nederlands paspoort of ID-kaart en/of een eerder afgegeven verklaring van Nederlanderschap: U kunt per aangetekende post een aanvraag doen. Lees hieronder hoe u dat doet.
  3. Ik heb een geldig Nederlands paspoort of ID-kaart: U kunt uw verklaring online aanvragen. Lees hieronder hoe u dat doet.
Informatie: Als u uw Nederlandse paspoort of ID-kaart verlengt voordat het document verloopt, is het niet nodig een VBN aan te vragen.

Lees meer over in welke situaties u een verklaring van Nederlanderschap aan kunt vragen

Stap 1: Maak een persoonlijke checklist

Voor de aanvraag van een verklaring van Nederlanderschap is het belangrijk dat u de juiste documenten heeft. Vul daarom eerst de persoonlijke checklist in. Dan weet u welke documenten u voor de aanvraag nodig heeft.

Let op: Bij Stap 2 ziet u of het land waar u woont aanvullende eisen stelt.

Beantwoord maximaal 10 vragen en maak een persoonlijke checklist

  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.
  • Is uw document niet opgesteld in het Nederlands, Engels, Duits of Frans? Laat het dan vertalen bij een beëdigd vertaler.
  • Het is mogelijk dat er extra documenten worden gevraagd.
  • Een verklaring van Nederlanderschap wordt alleen in het Nederlands afgegeven.

Stap 2: Check de extra vereisten / informatie

Per land kunnen er aanvullende eisen zijn aan uw documenten. Hieronder leest u wat deze eisen zijn in Burundi

Bewijs van legaal verblijf

U toont aan dat u legaal verblijft in het land waar u woont. In Burundi doet u dit met één van de volgende documenten:

  • een geldig visum (en documenten die dit ondersteunen)
  • een geldige verblijfsvergunning
  • als u ook de Burundese nationaliteit heeft: een geldig Burundees paspoort of ID-kaart

Eerste aanvraag: legalisatie van documenten

Staat er in uw persoonlijke checklist (stap 1) dat u een document moet laten legaliseren? En heeft u een geboorteakte of huwelijksakte uit Burundi? Dan dient u deze te legaliseren met appostille.

Heeft u een document uit een ander land? Ga dan na of het gelegaliseerd moet worden.

Stap 3: Vraag de verklaring aan

Lees wat u moet doen om een verklaring aan te vragen.

Heeft u nog nooit een Nederlands paspoort of ID-kaart gehad? Dan kunt u geen verklaring van Nederlanderschap aanvragen. Dit geldt ook voor kinderen die nog geen Nederlands paspoort of ID-kaart hebben.*

Vraag een Nederlands paspoort of ID-kaart aan.

Een verklaring Nederlanderschap kan niet gebruikt worden als reisdocument. U kunt zich er ook niet mee identificeren. Het toont alleen aan dat de aanvrager op de dag van afgifte de Nederlandse nationaliteit heeft.

Heeft u een paspoort of ID-kaart die niet meer geldig is? En/of een eerder afgegeven verklaring van Nederlanderschap? U kunt de aanvraag niet via e-mail doen. Stuur alle originele documenten die nodig zijn voor uw aanvraag per aangetekende post op naar de consulaire afdeling van de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat-generaal in het land waar u woont. Of als er geen ambassade of consulaat-generaal in uw woonland is, naar een ambassade of consulaat-generaal in een buurland.

Aandachtspunten

  • In uw persoonlijke checklist leest u van welke documenten u het originele document op moet sturen.
  • Stuur een aan uzelf geadresseerde en gefrankeerde envelop mee met uw aanvraag. De ambassade of het consulaat-generaal gebruikt die envelop om uw originele documenten aan u terug te sturen.
  • Het kan zijn dat u buitenlandse documenten moet laten legaliseren.

De ambassade of het consulaat-generaal checkt uw documenten en stuurt uw aanvraag daarna door naar de Consulaire Service Organisatie (CSO) van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. De CSO beoordeelt en verwerkt uw aanvraag.

Stuur een scan van alle benodigde documenten naar:  verklaringnederlanderschap@247bz.nl

Is het pdf-bestand te groot om in 1 keer te versturen? Splits de documenten dan op en verstuur ze in 2 (of meer) e-mails.

Waarschuwing: Let op: Foto's van documenten worden niet geaccepteerd.

Stap 4 Hoeveel moet u betalen?

Een verklaring van Nederlanderschap kost EUR 30,00 per verklaring.

Als uw aanvraag compleet is, krijgt u van de CSO een e-mail waarin staat hoe u kunt betalen. Als uw betaling ontvangen is, neemt de CSO uw aanvraag verder in behandeling.

Stap 5 Ontvang de verklaring

Als uw aanvraag compleet is, duurt het gemiddeld 4 weken om uw aanvraag te verwerken. Moet u extra documenten opsturen? Dan kan dit uitlopen tot maximaal 12 weken.

U ontvangt de verklaring digitaal via e-mail.

Hoe lang is een verklaring van Nederlanderschap geldig?

Hoe lang een verklaring van Nederlanderschap geldig is, staat niet in de wet. In de verklaring staat dat u op de dag van afgifte de Nederlandse nationaliteit heeft.

In welke taal wordt de verklaring afgegeven?

De verklaring van Nederlanderschap wordt alleen in het Nederlands afgegeven.

Contact?

Komt u er niet uit? Wij helpen u graag verder. Stel uw vragen via het contactformulier.