Schengenvisum voor Nederland aanvragen in India
Komt u voor maximaal 90 dagen naar Nederland voor bijvoorbeeld vakantie, een zakenreis of familiebezoek? Volg de stappen om een Schengenvisum aan te vragen in India.
Stap 1: Checken voor u begint
Check eerst of u een visum voor Nederland nodig heeft. En waar u een visum kunt aanvragen.
Niet iedereen heeft een visum nodig voor Nederland. Weet u niet zeker wat voor u geldt?
Check of u een visum nodig heeft
Geen visum nodig?
Heeft u geen visum voor Nederland nodig? Bekijk dan welke andere documenten u nodig heeft voor uw reis naar Nederland.
Voor een Schengenvisum kunt u in India terecht bij het aanvraagcentrum van VFS Global in Ahmedabad, Bangalore, Chennai, Haiderabad, Jalandhar, Kolkata, Lucknow, Mumbai of New Delhi. U kunt daar alleen de aanvraag doen als u woont in:
- India
- Afghanistan
- Bhutan
Woont u ergens anders? Kies uw woonland op de pagina Schengenvisum aanvragen om te zien waar u terecht kunt. Wilt u het visum toch in India aanvragen? Controleer dan eerst of dat kan.
Check of u een visum buiten uw woonland kunt aanvragen
Ik wil meerdere Schengenlanden bezoeken
Wilt u naast Nederland ook een ander Schengenland bezoeken? Controleer dan of u het visum moet aanvragen voor Nederland of voor een ander Schengenland.
Stap 2: Verzamel de juiste documenten
U heeft een aantal documenten nodig om een Schengenvisum aan te vragen. Welke documenten dat zijn, hangt af van het doel van uw reis.
Op de website van VFS Global vindt u een checklist van de documenten die u nodig heeft voor uw reisdoel.
Bekijk welke documenten u nodig heeft (informatie in het Engels)
Familie van EU/EER-burger of Zwitser?
Reist u naar of met een familielid met de nationaliteit van de EU, EER of Zwitserland? Dan kunt u misschien een gratis faciliterend Schengenvisum krijgen.
De Nederlandse ambassade maakt altijd melding van valse en vervalste documenten. De melding gaat naar het Indiase Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit hangt af van het type vervalsing. Namaak- en vervalste documenten worden nooit teruggegeven aan de aanvrager.
De ambassade ontvangt vaak e-mails van Europeanen die in contact zijn gekomen met iemand uit India. Het blijkt dan vaak om ‘scammers’ te gaan. Zo’n online contact laat niet weten wie hij of zij echt is, maar vraagt al snel om enorme bedragen over te maken. De redenen die genoemd worden zijn verschillend (legaliseren van documenten, dure visum- en consulaire procedures, medische gegevens opvragen, ziekenhuisopnames, erfenissen). Pas op voor dit soort (dating)fraude.
Behalve waarschuwen voor dit soort oplichting, kan de ambassade niet helpen bij het nemen van juridische stappen als Europese burgers slachtoffer zijn van dit soort oplichting.
Houd er rekening mee dat de Nederlandse ambassade u nooit vraagt om aanvraag- of visumkosten op een bankrekening te storten.
Stap 3: Maak een afspraak
Heeft u alle documenten die nodig zijn voor de aanvraag van een Schengenvisum? Maak dan een afspraak bij VFS Global. U kunt het visum 6 maanden voor uw reis aanvragen. Bent u zeevarende? Dan kan dat 9 maanden van tevoren. Vraag het visum minimaal 45 kalenderdagen voor uw reis aan.
Maak online een afspraak bij VFS Global in India (informatie in het Engels)
- Voorkom onnodige kosten en maak zelf uw afspraak. Maak geen afspraak bij een tussenpersoon.
- Wilt u voor meerdere personen een visum aanvragen? Maak voor iedere persoon 1 afspraak.
U komt zelf naar uw afspraak om uw aanvraag te doen. Ook als u jonger bent dan 18 jaar.
Uitzondering
U hoeft niet zelf langs te komen als u:
- in de afgelopen 5 jaar (59 maanden) in persoon een Schengenvisum heeft aangevraagd, en:
- tijdens die aanvraag uw foto heeft ingeleverd, en:
- tijdens die aanvraag uw vingerafdrukken heeft afgegeven (alleen als u nu 12 jaar of ouder bent).
Geldt dit voor u? Dan mag iemand anders de aanvraag voor u doen. De afspraak moet dan op naam staan van de persoon die uw aanvraag doet.
Weet u niet zeker of VFS Global uw vingerafdrukken al heeft? VFS Global kan dit niet voor u controleren. Kom daarom zelf langs voor uw aanvraag.
Wilt u uw afspraak annuleren of verplaatsen? Neem contact op met VFS Global in India (informatie in het Engels).
Stap 4: Ga naar uw afspraak
Ga naar uw afspraak bij VFS Global. Neem alle documenten uit uw checklist van stap 2 mee. Neem uw checklist ook mee.
Bekijk het adres van VFS Global in India (informatie in het Engels)
Tijdens uw afspraak:
- levert u de documenten in die op uw checklist staan. U levert ook uw paspoort in.
- geeft u uw vingerafdrukken af (alleen als u 12 jaar of ouder bent)
- beantwoordt u vragen over uw reis
- betaalt u de kosten voor het visum
- bespreekt u of u uw paspoort met visum komt ophalen of laat opsturen naar uw adres
- krijgt u een referentienummer om uw aanvraag te volgen
In het overzicht van de consulaire tarieven in India ziet u wat een visum kost en hoe u kunt betalen. In sommige situaties hoeft u niet te betalen.
Lees wanneer u geen visumkosten hoeft te betalen
U betaalt altijd servicekosten aan VFS Global voor de aanvraag.
U krijgt meestal binnen 15 dagen per e-mail bericht over uw visumaanvraag. Er zijn situaties waarin het langer duurt. U krijgt dan binnen 45 kalenderdagen bericht.
Bij uw aanvraag krijgt u een referentienummer van VFS Global. Daarmee kunt u online de status van uw aanvraag volgen.
Stap 5: Haal uw paspoort op of laat het opsturen
U krijgt een e-mail als uw aanvraag klaar is. U weet dan nog niet of u het visum heeft gekregen. U kunt uw paspoort ophalen of laten opsturen. Als uw aanvraag is goedgekeurd, is het visum in uw paspoort geplakt.
Heeft u ervoor gekozen om uw paspoort op te laten sturen? Dan hoort u tijdens uw afspraak hoe u dit regelt.
Heeft u ervoor gekozen om uw paspoort op te halen? Dan hoort u tijdens uw afspraak wanneer u langs kunt komen. Iemand anders kan ook voor u langskomen.
Haalt u zelf uw paspoort op? Neem dan mee:
- uw geldige legitimatiebewijs
- uw betalingsbewijs die afgegeven is door VFS Global
Haalt iemand anders uw paspoort voor u op? Dan neemt diegene mee:
- een geldig legitimatiebewijs
- een brief met uw handtekening waarin u toestemming geeft aan diegene die uw paspoort ophaalt
- uw betaalbewijs van VFS Global
Controleer of de informatie op uw visum klopt. Bijvoorbeeld uw naam en de geldigheid van uw visum.
Lees meer over de informatie op uw visum
Is de informatie op uw visum fout? Of kunt u het visum niet gebruiken voor de reis die u wilt maken? Bijvoorbeeld omdat de datums bij ‘vanaf’ en ‘tot’ later zijn dan de datums op de vliegtickets die horen bij uw aanvraag?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Nederlandse ambassade in New Delhi.
Reist u met een fout in uw visum? Dan kunt u geweigerd worden door uw luchtvaartmaatschappij of bij aankomst in het Schengengebied.
U krijgt een brief waarin staat waarom u geen visum krijgt. Bent u het niet eens met deze beslissing?
Stap 6: Bereid uw reis voor
U reist met het Schengenvisum in uw paspoort naar Nederland of een ander Schengenland. Met dit visum kunt u maximaal 90 dagen per 180 dagen in het Schengenbied blijven. U krijgt dit visum voor een bepaalde periode. Die periode kan ook korter zijn dan 90 dagen.
Bij vertrek en bij aankomst laat u het visum zien. De grenscontrole vraagt u ook om andere documenten. In de checklist voor reizen naar Nederland leest u wat u nodig heeft.
Contact
Heeft u een vraag over het maken van een afspraak bij VFS Global? Of over de status van uw aanvraag?
Neem contact op met VFS Global in India (informatie in het Engels)
Heeft u een andere vraag?